CI_WiiU_Splatoon_InterviewPart2_01.jpg
Since launching exclusively for Wii U in May of last year, colourful ink-‘em-up Splatoon has proved equally popular with seasoned online shooter fans and those who just like to make a great big mess! Armed to the teeth with all manner of ink-flinging weaponry, players team up and take to the turf in thrilling 4-vs-4 online multiplayer matches and fight over territory.
In the first part of our Splatoon interview, Hisashi Nogami, producer on Splatoon, and Katsuya Eguchi, general producer of the game, answered some hard-hitting questions about their Splatfest preferences. In the second part of our interview, as the Go4Splatoon Europe online tournament continues, we spoke to Hisashi Nogami to get some pointers and learn more about Splatoon’s development.
Nintendo of Europe: Thank you very much for joining us today. We have a burning question we’d like to start with – when you were developing Splatoon, did you intentionally set out to make a shooter, or was it something that just happened organically?
Hisashi Nogami: Originally, when we started creating Splatoon, we weren’t necessarily trying to create a shooter game, no. We wanted to go beyond any existing franchise, and to create an entirely new game – that was the initial motivation. However, as we were trying various things during development, one idea that came up was the idea of painting the ground with ink to fight over territory.
Once we’d developed this idea a bit further, we had the idea of submerging oneself in the ink in order to move faster, and adding different kinds of weapons for a greater variety of attacking possibilities. Then we thought, we can design a greater number of stages to allow for more layers of strategy. As we enriched the content of the game, it developed into something similar to a shooting game.
HN: The whole idea was to not be constrained by an existing franchise. The first point was that it needed to be fun to play, and once we’d achieved that, we then conceived the characters and the world vision to match perfectly with the gameplay. We felt that a new world with new characters was more suited to the gameplay, and that’s how we came up with this new franchise.
NoE: I think that the players really feel that as well. Splatoon has a very unique sense of style – from the visuals, to the music, there’s a really one-of-a-kind feel to the whole game. Where did the inspiration for that come from?
We then thought about the kind of Inklings who would enjoy playing something like this – they’d like to have fun and goof around, so to speak. For that reason, the Inklings in the game are basically teenagers. In the game world, the whole act of shooting ink around for fun is like going skateboarding or riding a BMX in our world. It’s a bit dangerous and you do it on the streets, so in that sense it’s inspired by extreme sports.
We imagined what kind of fashion these people would like, and that kind of skater fashion seemed appropriate to bring in and integrate with the gameplay. The developers of Splatoon are around 30 years old now, and a lot of the fashion in the game is inspired by the style they grew up with during their teenage years.