CI_WiiUDS_AxiomVerge_DanAdelman.jpg
Nintendo of Europe: Firstly, thanks for joining us today. For those who aren’t familiar with you, could you please introduce yourself?
Dan Adelman: Hello! My name is Dan Adelman, and I’m the business half of the Axiom Verge team. Axiom Verge was entirely created by one guy, Thomas Happ, who did all of the code, the art, the animation, the music, the design – everything – and so I’m working with him, helping with all the other elements of releasing a game, like the business and marketing side. Before working on Axiom Verge, I was actually an employee of Nintendo of America for about nine years, so some Nintendo fans may have read my name in Nintendo news in that capacity.
DA: When I left Nintendo of America, I made an announcement to the world that helping indie devs with the business side was the kind of thing I wanted to be doing, but I wasn’t sure who would want to work with me. I consider myself very lucky because Tom actually reached out to me, probably about a month after I made my announcement, and we got together and had lunch. We talked about the project, and he actually sent me a build of the game ahead of time so I was able to play it, and it was fantastic.
I was hoping very hard at that lunch that we’d hit it off, and we did. In my opinion, it worked out to be a very good match, because he’s an expert on every area of the games business…except for the business part. (laughs)
NoE: Before we go any further, please could you tell us what kind of game Axiom Verge is?
DA: Sure! Axiom Verge is a 2D action-exploration adventure game. You play as Trace, a scientist who gets caught up in a lab explosion, wakes up in an alien world, and has to understand how he got there and what he’s supposed to be doing there. He starts to hear a voice from a creature that’s communicating with him telepathically, and so from there he goes off and explores this alien world.
The game’s visuals have a very retro style – it’s very evocative and took a lot of inspiration from a lot of classic games. Metroid is probably one of the more obvious influences, but there’s also a lot of influence from games like Commando(1), Rygar(2), Blaster Master and Ninja Gaiden. For fans of those retro games and people who buy a lot of Virtual Console games, they may notice a lot of those inspirations in Axiom Verge.
1. Commando: a vertically-scrolling action game released in North America for the Nintendo Entertainment System in 1986.
2. Rygar: an action-adventure game released in Europe for the Nintendo Entertainment System in 1990.
NoE: So you could say Axiom Verge has a lot of prestigious influences. How does the game build upon those influences to create an old-school game for the modern age?
DA: When Tom started working on Axiom Verge, he was actually trying to deconstruct those retro games, more as a hobby, just to see, “What if I could take one part from this game and another part from this other game, and see if they work together? What would work well? What wouldn’t work well?”
It grew from there. Once Tom had that foundation, once he’d decided on putting the game together in the style of Metroid – where there’s a world map that’s hidden from you, and you gain these abilities that give you access to new areas – he then wanted to add some new things on top of it that hadn’t been seen before. One of the more unique aspects of the gameplay that emerged from that is the glitch mechanic.