World to the West is an upcoming action-adventure game from independent developer Rain Games, the creators of Teslagrad on Wii U. In this interview from gamescom 2016, we chat to CEO Peter Meldahl about the game’s unique roster of characters, the mysterious world they inhabit and the works that inspired it.
Nintendo of Europe: Could you please introduce yourself to our readers and explain your role within the company?
Peter Meldahl: My name is Peter Meldahl, and I’m the CEO of Rain Games. We’re a small company with about ten employees. In addition, we have some external staff working on sound design, but just ten staff at the office – we’re a long way away from being considered a big company.
NoE: We’re talking about your new game, World to the West. Could you please explain what kind of game it is, and what it’s all about?
PM: It’s about exploration, largely. We’ve taken the world that we created in Teslagrad and introduced three new characters from other parts of the continent. The game world is basically a simplified version of Europe, inspired by four countries. It’s a fantasy world, but it really has that real-world European vibe to it.
PM: Each character’s powers are closely related to their personality and the nation they’re from. Lumina is a really powerful Teslamancer, so she can control electricity and magnetism. She plays very similarly to her father, who was actually the main character in Teslagrad. It’s very interesting because you get to explore the moveset again, but the perspective has shifted from side-scrolling to top-down.
Then there’s Lord Clonington, also known as the strongman. He’s bombastic – whenever he’s presented with a puzzle, he just smashes through it, literally! He believes he’s doing the world a favour by being this great explorer and discovering all these things. More than anything, he wants to prove to people that he can make it as an adventurer.
Knaus is one of the many mining children that was sent from a very industrialised nation in an attempt to reach the moon. In the beginning, he gets a shovel, and it’s pretty useful because he can use it to tunnel into any soft piece of earth and get around enemies. He’s also able to crawl into lots of places that are just too small for the other characters to get in. He gets to play around with the most powerful weapon in the game – dynamite! – and he later acquires a set of skates that makes him able to freeze water and move over it freely.
Finally, we have Terri, the Mindbender. The nation she hails from is all about art, design and artistic expression. She has access to technology that’s all about manipulation, and she can make every monster in the game do what she wants. However, she has a moral code which means she doesn’t use her powers of manipulation on people – only on the monsters. She can also fire an electric ball as a weapon and use it to teleport short distances. It also explodes when she reappears, so it’s a very powerful ability.