The world of Ever Oasis – part 2
This is Koichi Ishii from GREZZO Co., Ltd.1 I’m the producer and director of Ever Oasis on Nintendo 3DS family systems.
I had an amazing holiday during Golden Week2…at home. We’d just finished up a chunk of development and I didn’t feel like dealing with crowds or traffic, so I kicked back at home, relaxing and playing with my dogs.
2. Golden Week: a week of annual public holidays in Japan that runs from April 29th to May 6th.
Now then, in the first part of this series, I discussed the characters in Ever Oasis. Today, in part 2, I would like to talk about how the world of Vistrahda was created.
…and so on. I try to draw a map of the world while considering things from different points of view and working out how it all fits together.
Some people might ask if it’s really necessary to think about everything in that level of detail from the start, but there are all sorts of game mechanics that appear in the game in ways that are invisible to the player.
When the setting is carefully thought out, that care shines through in subtle ways in incidental conversations, or in items the player acquires throughout the game. As the player gradually gathers these pieces of information, they can put together a picture of a larger, more expansive world. That’s very important to me.
Ever Oasis is designed as Egyptian fantasy, so our starting point was to set it in a desert world.
We don’t try to have the characters explain the entire setting, but we hope that through occasional titbits of information, players can enjoy the game while forming an idea of the background world and its history.
Once the game’s setting was decided, we brought in a team of artists and started creating lots of concept art to help consolidate our vision. Vistrahda is a desert world, but between its areas of brown sand, white sand and caves, it offers a variety of landscapes, each with a charm of their own.
Vistrahda wasn’t always a desert – once upon a time, it was a lush, green land filled with oases. Over time it was covered in sand, and now only traces of the old world remain. The large pot in the left picture above is a remnant of those days.