Nintendo Classic Mini: SNES developer interview – Volume 4: Super Mario Kart
This series of interviews was done to commemorate the release of Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System. My topic for this fourth interview is Super Mario Kart.
The latest instalment in the Mario Kart series – Mario Kart 8 Deluxe – recently released for Nintendo Switch, 24 years after the original Super Mario Kart, showing that the series has become a classic among classics among Nintendo’s games.
How did development of Super Mario Kart kick off? How did the unique atmosphere of the game take shape? I will be talking about those things with Tadashi Sugiyama and Hideki Konno, who have long been involved with the development of the series.
You both served as directors of Super Mario Kart. Much earlier, Sugiyama-san, you were involved with the development of Ice Climber1, so you’re also the father of Popo and Nana, right?
1. Ice Climber: A vertically-scrolling platform action game for the Nintendo Entertainment System (NES). Originally released in Japan in January 1985, and in Europe in September 1986.
Ice Hockey2 for the Nintendo Entertainment System. Sports games are popular overseas, so when I talk to people in other countries and tell them my first job was Ice Hockey, they remember it and say, “Oh, that?!” So I’ve benefited from that experience. (laughs)
2. Ice Hockey: A sports game for NES. Originally released in Japan in January 1988, and in Europe in April 1988.
I was in charge of design, so I did planning and background design and so forth.
I was largely the director regarding technological aspects, so I was involved in matters such as gameplay logic. Of course, we had dedicated programmers, but I was also in charge of things related to the game system.
3. F-ZERO: A racing game for Super Nintendo Entertainment System (SNES). Originally released in Japan in 1990, and in Europe in 1992.
But if it started as F-ZERO for two players, then it had nothing to do with Mario!
That’s right. We didn’t at all have the concept of a racing game with Mario. We began with experiments for a multiplayer F-ZERO game. In F-ZERO, you race at over 400 kilometres per hour along incredibly long straight lines, but we realised that splitting the screen into upper and lower portions for two players to do the same thing was out of the question.