Nintendo Labo developer interview – Part 2: Prototyping and Development
Nintendo of Europe Editor: Our chat with the developers behind Nintendo Labo continues in Part 2! If you missed it, you can catch-up on ‘Part 1: The Concept’ here.
Now I’d like to dig a bit deeper into the Nintendo Labo development process. I heard that Sakaguchi-san and Kawamoto-san weren’t on the same team when the development process began, but that your teams were later merged. Can you talk a little about how you all came to work on Nintendo Labo?
Sakaguchi-san was actually already prototyping before we started working together.
That’s right. At the beginning, I was working on it by myself. At some point four other people joined me and we decided to do something with our ideas.
All we had been tasked with at the time was to do something with Nintendo Switch.
One of the ideas from our first brainstorming sessions was to make scissors using two Joy-Con. We figured they could move like this – you know, like scissors. We mentioned this earlier when we were talking about physical feedback, too, but it was the scissors idea that made us realise that constricting the movement of the Joy-Con, so they could only move in particular ways, improved the data we got from them. We could then write a program assuming that the Joy-Con could only move in these ways, which really simplified the process. The gyro sensors hadn’t been used this way before. There were a lot of ideas from these early sessions, but I was mostly focussed on trying to make new attachments for the hardware.
I was! But it turned out that making attachments out of plastic would be too costly, so at a certain point I had to set that idea aside.
Just to be clear, when you say “attachments”, you’re referring to hardware accessories for the Nintendo Switch system, right? That was your focus at the time?
Correct. Once we joined up with Kawamoto-san’s group we agreed that everyone would bring in their ideas and we’d start prototyping games that worked with them.
The whole group was focussed on making something unique with the Joy-Con, and coming up with ideas for intuitive games. We called our efforts “prototype parties”.