The development of DAEMON X MACHINA for Nintendo Switch is being led by Kenichiro Tsukuda, a well-known figure in the mech action game genre, who worked on the popular Armored Core series. His work has also extended to lots of other games, including the Fate/EXTELLA series.
In this interview, Mr Tsukuda gives us a sneak peek into the development of the upcoming DAEMON X MACHINA, which is scheduled to launch in 2019.
DAEMON X MACHINA is a fast-paced action game – you play as a pilot known as an Outer, and fight in battles using the Arsenal mechs you equip. As an Outer, you’ll fight against enemies in lots of different missions, while customising the weapons of your Arsenal.
Mr Tsukuda, you have quite the pedigree in the mech action genre, having worked on titles such as the Armored Core series. How are you looking to make this the best mech action game out there?
One way we hope to achieve that is by making it appropriate for the age we’re now living in. The environments in which people are playing are always progressing and changing – we see advances in hardware, and now with Nintendo Switch, people can play both at home and on-the-go, and also online.
By adding features that players will be able to enjoy, not just within the game, but rather tailored for each of these individual environments, we hope to create a game that lots of people will be able to enjoy.
In terms of gameplay, we’ve made it so that you can fight with the style you want – you can get new equipment and change it in real-time on the battlefield, so you can alter your tactics at any time. We’re also working to make it so that you can train up and customise your mech, and strengthen it beyond mere equipment. This means that anybody should be able to play in the way they want, without having to rely entirely on their skills.
The story is set after the moon has fallen and the world has changed. Your immediate enemy is AI (Artificial Intelligence). When the moon fell, mankind built walls called Ovals in order to limit the disaster. In order to rebuild, they made machinery and networks controlled by AI.
However, due to the power of energy particles called Femto that spread when the moon fell, the AI was mutated, and became an enemy of mankind called Arms of Immortal.
Meanwhile, powerful individuals emerged, wanting to monopolise the power of this new Femto energy, and so planned to drive the evil AI out from the Ovals. Some humans, known as Outers, obtained special powers from the Femto.
They’re hired as mercenaries by those powerful individuals and fight against the AI in Arsenals. The player character is one of these mercenaries, and will uncover the mysteries of the world.