It’s been just over three years since the release of Super Smash Bros. Ultimate for Nintendo Switch – and, after the release of the final fighter, Sora, in October 2021, we can say “everyone is here”!
Every new fighter for Super Smash Bros. Ultimate and the previous games in the series, Super Smash Bros. for Nintendo 3DS and Wii U, was announced with a reveal trailer. Join Super Smash Bros. series director Masahiro Sakurai for a trip down memory lane as he shares his comments on each of the fighter reveal videos!
The Super Smash Bros. series is a project where we undertake collaborations you can’t see anywhere else. We wanted to use that opportunity and create nice content that people could enjoy, and that’s why we started making the fighter reveal videos.
It was a lot of work to make the videos while working on the game at the same time, but there were always big reactions from fans, so it was worth the effort. In this article, I’ll give some brief commentary as we go, so I hope you’ll enjoy looking back over all these videos.
Please take this opportunity to reflect on the history of the Super Smash Bros. series by watching the scenes where each new fighter first appeared. You may have seen some of the videos before, but they are well worth another look!
Super Smash Bros. for Nintendo 3DS and Wii U were announced at E3 2013. Strictly speaking, this isn’t a fighter reveal video. However, when the new fighter, Villager, appears it does have the classic “Villager Comes to Town” part. The video was made by Digital Media Lab. They were involved in around half of the videos for Super Smash Bros. for Nintendo 3DS and Wii U.
This is the first official fighter reveal video. That said, the announcement was the same day as Trailer 1. Considering it’s the first video, it came together well! This was made by Digital Frontier. They worked on many reveal videos after this, until the release of Super Smash Bros. Ultimate.
This was also released on almost the same day as Trailer 1. It was shown as a surprise during E3 2013. This trick of making it look like it would be a new version of Wii Fit before revealing the surprise is one that we would continue to use a number of times. Getting Mario holding his hands up over his head was kind of tricky to pull off.
This reveal video is kind of like a race, with Kirby Air Ride vs. Mario Kart. It kind of has the feeling of a fight outside the ring.
The mysterious sparkle in Rosalina’s eye is an extension of the things that she does within the Super Smash Bros. series. It’s inspired by how Rosalina is an alien, with her background being a bit different.
For this one we tried changing the style, to make it seem like it’s from a comic book. It was partly just to save budget, but it has good pacing and gives a good impression of Little Mac’s strict training attitude, so I think it worked well. The arcade machine at the beginning is inspired by the original Punch-Out!! arcade game. Even back then, Nintendo used two screens a lot.
This is a simultaneous reveal of Charizard, who was already in Super Smash Bros. Brawl, and the new fighter, Greninja.