Donkey Kong Country
Hou je van apekool in de jungle, dan mag je dit spel niet missen... Toen Rare in 1994 het spel Donkey Kong Country ontwierp voor de Super Nintendo, vormden de prachtig getekende graphics en uitgebreide werelden een geheel nieuwe spelervaring. Gamers waren verbaasd over de gigantische uitgebreidheid van Donkey Kong's nieuwe avontuur en maakten voor het eerst kennis met het gloednieuwe character Diddy Kong. Dankzij de Game Boy Color en de expertise van Rare hebben de oorspronkelijke ontwerpers van Donkey Kong Country nu de volledige Super NES-versie in een Game Boy Color-cassette weten te stoppen zonder dat dit ten koste is gegaan van de klassieke levels of het spelplezier. Elke vijand, elke vriend en elk geheim uit het oorspronkelijke spel vind je hier terug. Je zult zelfs op een Lost Level stuiten en je krijgt extra bonussen die exclusief voor de Game Boy Color-versie zijn gemaakt.
Voor gamers die de pech hebben dat ze Donkey Kong Country nog niet kennen, en door de bananenbomen het bos niet meer zien, is hier een overzicht van de voorafgaande geschiedenis. Na een lange loopbaan van prinsessen kidnappen en gedachteloos vaten werpen besluit Donkey Kong dat het tijd is om zich terug te trekken in Donkey Kong Country waar hij kalm wil gaan leven van de enorme bananenvoorraad die hij door de jaren heen heeft verzameld. Z'n pensioen begint rustig genoeg: hij brengt zijn dagen door met zijn trouwe vriend Diddy Kong en in de avond maakt hij romantische wandelingetjes door Barrel Cannon Canyon met zijn vriendinnetje Candy Kong. DK en Diddy maken heel wat vreemde vrienden op het eiland, zoals Expresso de struisvogel en Rambi de neushoorn. Het tweetal heeft zelfs tijd om een bezoekje te brengen aan de ouwe Cranky Kong, een videogame-ster op leeftijd wiens gloriejaren allang verstreken zijn...
Maar aan het rustige leventje van Donkey Kong komt plotseling een einde als hij op een dag thuiskomt in z'n boomhut en ontdekt dat de hele bananenvoorraad is gestolen. De schuldige is de lafhartige slechterik K. Rool, aanvoerder van een krachtig Kremling-leger dat bestaat uit de gemeenste bewoners van DK Isle. Op dat moment begrijpt Donkey Kong dat het tijd wordt om in actie te komen. Met Diddy's hulp gaat DK op pad om de zes werelden van het eiland te doorkruisen. Elke wereld heeft vijf gevaarlijke sublevels en wordt beheerst door een vreselijke leider. De vete tussen Donkey Kong en K. Rool strekt zich uiteindelijk uit over twee andere Super Nintendo-spellen, drie Game Boy-spellen en zelfs een Nintendo 64-avontuur.
Je kunt nu het originele Super Nintendo-avontuur van DK en Diddy opnieuw beleven op de Game Boy Color bijna precies zoals het spel in 1994 verscheen. Het is bijna niet te begrijpen hoe Rare het heeft klaargespeeld om het hele Donkey Kong Country-spel in zo'n kleine Game Boy Color-cassette te stoppen, maar het is ze zelfs gelukt om er nog een paar extra bonussen in te proppen, die niet in de oorspronkelijke versie voorkwamen. Deze extraatjes zijn mogelijk door de unieke eigenschappen van de Game Boy Color-hardware en voegen een geheel nieuwe dimensie toe aan Donkey Kong Country.