Mega Man X is een intelligente, vriendelijke en krachtige robot die vele jaren geleden door Dr. Cain werd gevonden en bestudeerd. De geleerde probeerde robots naar gelijkenis van Mega Man X te produceren en noemde deze exemplaren “Reploids”. Een aantal exemplaren vertoonde echter problemen en werden “Mavericks” genoemd. Om deze groep te bestrijden vormden onder andere Mega Man X, Zero en Sigma de groep “Maverick Hunters”. Echter, op een dag koos Sigma de kant van de “Mavericks”: hij kraakte het hoofdsysteem Mother Computer waardoor de “Mavericks” in kracht toenamen.
Om vrede te doen terugkeren bundelt Mega Man X zijn krachten met briljant computerkraker Middy en partner Zero. Reis door de tijd, versla sterke robotvijanden en vergaar nieuwe vaardigheden in dit actievolle platformspel!