Het is weer zover, Wario's gierigheid heeft hem de das omgedaan. Opgesloten in een muziekdoos moet hij op zoek naar de vrijheid - terwijl hij alle buit meegraait natuurlijk.
Wario Land 3 is een immens avontuur met platform-elementen. Elk van de gebieden heeft een dag- en nachtversie, 100 schatten om te ontdekken, een scala aan geheimen en de zotte humor die zo kenmerkend is voor Wario.
Wario kan ook nieuwe transformaties ondergaan zoals Electrische Wario, Onzichtbare Wario en Vampier Wario. Er is zelfs een Time Attack-stand en een Golf-minigame te ontdekken!