Sonic is klaar voor een ander heldhaftig avontuur en dit keer wordt hij geholpen door zijn vriend Tails! Dr. Eggman (alias Dr. Robotnik) is terug en bouwt het ultieme wapen: de Death Egg. Om zijn snode plan uit te voeren lijft hij de inwoners van Mobius in bij zijn eigen legertje Badniks. Kan Sonic de zeven Chaos Emeralds verzamelen en Dr. Eggman voor eens en voor altijd stoppen?
3D Sonic The Hedgehog 2 is opnieuw vormgegeven in 3D en de game zit boordevol nieuwe functies! Is de Chemical Plant Zone jouw favoriete level? Kies dan STAGE SELECT en begin te sprinten waar je wilt. Ren zo snel mogelijk zonder je te bekommeren om de ringen. Beperk de schade in de Ring Keeper Mode. Daarin verlies je slechts de helft van je ringen als je schade oploopt.
Het is weliswaar belangrijk om je ringen te houden en Dr. Eggman een halt toe te roepen, maar neem af en toe eens een pauze om het tegen je vrienden op te nemen in spelstanden voor twee spelers via Local Play.