Schep je eigen wereld en laat je eigen trein erdoorheen rijden in Lionel City Builder 3D: Rise of the Rails. In de Creative Mode kun je zelf steden bouwen waar je treinen doorheen kunt laten rijden. In de Story Mode leer je daarentegen hoe je treinen moet besturen, herstel je spoorlijnen en zorg je ervoor dat het treinverkeer soepel verloopt.