In elk level in Pokémon Shuffle kun je je Pokémon een beperkt aantal keer verplaatsen. Er is geen tijdlimiet, dus je kunt zo lang over je zet nadenken als je wilt. Om een level uit te spelen moet je de energie van de wilde Pokémon tot nul reduceren binnen een beperkt aantal zetten. Gebruik alle strategieën en tactieken die je kent, en leer welke combinaties je kunt maken. Efficiënt spelen vormt de sleutel tot de overwinning in Pokémon Shuffle!
Er zijn verschillende soorten Pokémon en elke soort heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Voor elk level moet je de juiste Pokémon kiezen. Je kunt het level van je Pokémon ook verhogen door ze meerdere keren te gebruiken, zodat ze meer schade toebrengen. Verzamel allerlei verschillende Pokémon en train ze, zodat je de wilde Pokémon moeiteloos kunt verslaan. Pokémon Shuffle bevat ook Pokémon met Mega Evolution, die in een klap een heleboel andere Pokémon kunnen uitschakelen, of voor speciale effecten kunnen zorgen!