In elk level van Super Pokémon Rumble moet je eigen Toy Pokémon strijden tegen groepen van tientallen andere Toy Pokémon, wat leidt tot snelle en hectische realtime gevechten. Om zo’n gevecht te winnen kun je snel en handig wisselen tussen de Toy Pokémon die je in het spel hebt verzameld. Dat elke Pokémon over speciale vermogens beschikt, komt goed van pas bij de gevechten met de reusachtige eindbaas-Pokémon. Sommige verslagen Toy Pokémon kunnen je vriend worden en je team versterken. In totaal zijn er ruim 600 Toy Pokémon te verzamelen, waaronder zeldzame exemplaren. Natuurlijk zijn ook de Pokémon uit de spellen Pokémon Black Version en Pokémon White Version in Super Pokémon Rumble aanwezig.
Super Pokémon Rumble laat je op twee manieren draadloos verbinding maken met je vrienden. Via een draadloze verbinding tussen twee systemen kun je genieten van een spelstand waarin je jezelf samen met een vriend door levels vol Toy Pokémon moet knokken. In deze spelstand kun je makkelijker vrienden worden met verslagen Toy Pokémon, dan wanneer je alleen speelt. Daarnaast heb je via StreetPass een grotere kans om vriendschap te sluiten met mythische en legendarische Pokémon. Via StreetPass kun je ook de Toy Pokémon van spelers die je passeert uitdagen en de Mii-personages van andere spelers in het spel bekijken.