Wanneer de tieners Guren, Ceylan, Chooki en Toxsa een doorgang in de tijd en ruimte ontdekken, belanden ze op de planeet Quarton, waar ze veranderen in heldhaftige robots die bekendstaan als de Tenkai Knights! Als Bravenwolf, Tributon, Lydendor en Valorn moeten ze tot het uiterste gaan wanneer de snode robot Vilius zowel de aarde als Quarton wil vernietigen.
Gebruik de unieke vaardigheden van elke held om het op te nemen tegen zwermen mechanische monsters in explosieve, side-scrolling actie in 2D. Je hebt de keuze uit tal van strategieën, waaronder de slidings en zwaardaanvallen van Bravenwolf, of de dodelijke kruisboog van Tributon, waarmee je vijanden op afstand kunt uitschakelen. Valorn kan tegenstanders in de buurt en ver weg tot moes slaan, terwijl Lydendor robots het zwijgen oplegt met supersnelle aanvallen. In de spelstand Robofusion kun je je krachten bundelen met een bondgenoot, en tijdelijk zij aan zij vechten.
Terwijl je je al schietend en hakkend een weg baant naar de overwinning, vind je onderdelen van verslagen vijanden waarmee je nieuwe uitrusting kunt maken. Ontdek meer dan honderd verschillende onderdelen om je personage aan te passen en eigenschappen als Dash, Range en Boost te versterken. Op die manier kun je je eigen speelstijl ontwikkelen. Buit de zwakke plekken van je vijanden uit, en maak in de verschillende levels gebruik van het terrein waarop je vecht. In de spelstand Titan kun je het opnemen tegen de ultieme eindbaas!
Naast de spelstand Story kun je via Local Play het gevecht aangaan met drie vrienden in de VS Mode, wat weergaloze schermutselingen boordevol actie oplevert. Kruip in de metalen huid van de Tenkai Knights en red niet één, maar twee werelden in Tenkai Knights: Brave Battle voor de Nintendo 2DS en 3DS!