Welkom in het vriendelijke dorp van Animal Crossing! Het dorp van iedere speler is uniek en je kunt zelf bepalen wat je er doet, en met welke personages je vriendjes wordt.
In tegenstelling tot andere spellen word je in Animal Crossing niet onder druk gezet om levels te halen, bepaalde scores neer te zetten of een complexe besturing te leren. Je speelt hoe je wilt, wannéér je wilt. Aan het begin van het spel krijg je bijvoorbeeld een huis en een hypotheek die je moet afbetalen, maar je kunt zelf bepalen hoe die hypotheek moet worden afbetaald. Je kunt meehelpen in de buurtwinkel, schattenjager worden, je vondsten aan het dorpsmuseum verkopen of geld verdienen door zelf ontworpen T-shirts te verkopen.