Monster Scouts staan bekend om hun talent voor het trainen van monsters. Ze temmen wilde beesten en stellen teams samen met verbluffende wezens, die ze vervolgens laten strijden in woeste, felle gevechten tegen andere Monster Scout-teams. De dapperste monstercommandanten komen elk jaar samen tijdens de Monster Scout Challenge, waar ze strijden om het wereldkampioenschap.
Maar het is al moeilijk genoeg om de Monster Arena te bereiken, waar het evenement plaatsvindt. Alleen de allerbesten gaan erheen en het regelen van een plaatsje op een luchtschip is op zijn minst lastig te noemen. Onze held, een jonge Monster Scout die niets liever wil dan meedoen aan het kampioenschap, bemachtigt een plekje aan boord van de Albatross, een luchtschip dat op weg is naar de Monster Arena. Helaas heeft het lot andere plannen met het schip: de Albatross wordt door een geweldige storm uit zijn koers gedreven en stort neer op een onbekend eiland...
Het is een gevaarlijk eiland vol met exotische, nooit eerder vertoonde monsters die rijp zijn voor rekrutering. Maar belangrijker is dat de passagiers van de Albatross verspreid zijn over het eiland. Er zit voor onze held niets anders op dan de leiding op zich te nemen, ze op te sporen en een manier te vinden om het mysterieuze eiland te ontvluchten!
Ze denkt dat ze het in zich heeft en zegt dat niets haar te ver gaat, om te krijgen wat ze wil. Of dat waar is of niet, doet er niet toe. Ze is onderweg naar de Monster Scout Challenge, vastbesloten om te winnen!
Eugene is al zijn hele leven fan van de Monster Scout Challenge en is iedere keer trouw komen opdagen om mee te doen. Goed, hij mag dan wel een oude grijze kop hebben en in aanmerking komen voor een 65-plusabonnement, maar leeftijden zijn ook maar een getal!