Square Enix maakt op meesterlijke wijze gebruik van het touchscreen van de Nintendo DS om real-time strategie naar een nieuw niveau te tillen in het vervolg op de Final Fantasy XII-saga in Final Fantasy XII: Revenant Wings.
Final Fantasy XII: Revenant Wings speelt zich één jaar na de gebeurtenissen in Final Fantasy XII af. Het spel laat je kennismaken met nieuwe scenario's, nieuwe personages en nieuwe locaties in de majestueuze wereld van Ivalice en legt uit wat de Final Fantasy XII-helden Vaan, Penelo, Fran en Balthier allemaal overkomt na het vorige avontuur.
Hoewel het verhaal de fans van Final Fantasy XII mogelijk bekend in de oren zal klinken, zullen spelers een uniek gevechtssysteem ontdekken dat alleen mogelijk is op de Nintendo DS. De besturing via het touchscreen is tijdens gevechten zeer direct en makkelijk te gebruiken. Je kunt er namelijk een groot aantal troepen mee commanderen en een grote verscheidenheid aan toverspreuken gebruiken door simpelweg op het scherm te tikken en met de stylus te slepen. In een gevecht hoef je een eenheid slechts aan te raken om hem te selecteren, om vervolgens de locatie aan te raken waar je hem heen wilt laten bewegen, of de vijand met wie je hem wilt laten vechten.
Final Fantasy XII: Revenant Wings is uitgerust met het Final Fantasy XII Gambit-systeem, een middel om vooraf een aanval te kiezen die een personage als eerste moet gebruiken in een gevecht. Voorafgaand aan het gevecht kun je één toverspreuk of andere vaardigheid kiezen voor een personage en wanneer het gevecht aan de gang is, kun je de Gambit-aanval veranderen terwijl je speelt. Op deze manier kun je je tactieken direct aanpassen op de veranderende omstandigheden op het slagveld.
Ieder hoofdpersonage brengt bepaalde 'espers' met zich mee in het gevecht. Dit zijn opgeroepen monsters waarmee het personage een pact heeft gesloten. Iedere esper heeft zijn eigen vaardigheden, krachten en aanvalstype, of het nu gaat om luchtaanvallen, afstandsaanvallen of directe mêléegevechten. Espers vormen een groot deel van je strijdmacht en door pacten te sluiten met vele verschillende soorten espers, kun je ervoor zorgen dat je leger van alle markten thuis is in de strijd met je vijanden. Tijdens een gevecht kun je meerdere espers verplaatsen of laten aanvallen, door op het touchscreen een vierkant om hen heen te tekenen. Zo kun je veel eenheden ineens selecteren, waarna ze als één man op je volgende commando reageren.
Je stort je op meer dan 45 missies, verdeeld over 10 hoofdstukken, die je dieper mee zullen sleuren in het verhaal van Final Fantasy XII. Bovendien kun je nevenmissies uitvoeren om nog meer te ontdekken. Zoals gebruikelijk in traditionele RPG's, kun je je personages in level laten stijgen en hun vaardigheden verbeteren, waardoor hun wapens krachtiger worden.
Final Fantasy XII: Revenant Wings zet niet alleen het touchscreen flink aan het werk, maar bevat ook enkele ongelofelijk mooie filmpjes, die echt laten zien waartoe de DS in staat is.