Bij de feestelijke opening van Mario's derde attractiepark, ontvangen de eerste 100 gasten een nieuw Mini Pauline-figuurtje. Donkey Kong is de 101ste gast en vist dus achter het net. Hij pakt de echte Pauline op en rent het park in, Met Mario en zijn Mini Mario's op zijn hielen. het vierde spel in de serie introduceert nieuwe uitdagingen en nieuwe mogelijkheden voor spelers om hun eigen creaties te delen.
Bewerken en spelen: Het nieuwste deel in de Mario vs. Donkey Kong-serie voor de Nintendo DS is een opwindend actiepuzzelspel waarin spelers de stylus gebruiken om voorwerpen als tandwielen, springveren, lopende banden, pijpen en ladders te plaatsen om de Mini Mario's naar de uitgang in elk level te leiden.
Met een intuïtieve set hulpmiddelen kunnen spelers zelf levels maken en die met het grote publiek delen via de draadloze communicatie van de Nintendo DS of de Nintendo Wi-Fi Connection en draadloze internettoegang. Anderen kunnen de levels beoordelen en zien welke het best gewaardeerd worden.
Een hulpknop, nieuwe kaartstand en een ingebouwde spelgids in het spel (ook bekend als de Super Guide), maken het spel toegankelijk voor iedereen.