Er begint een race tegen de klok, want een catastrofe van apocalyptische proporties daalt neer op Tokio. Kun je de ramp voorkomen of is dit het einde van de wereld? Met een unieke visuele stijl, een aanstekelijke soundtrack en een vernieuwende toepassing van de Nintendo DS-eigenschappen, neemt The World Ends With You je mee naar een andere wereld, waarin alleen de hipste helden overleven.
Je speelt de rol van graffitikunstenaar en fashion victim Neku, die op een dag wakker wordt met een verontrustend bericht op zijn telefoon. Als het hem niet lukt de gegeven missie uit te voeren, is het over zeven dagen met hem gedaan. Met zijn leven op het spel moet Neku de achterbuurten in en vechten voor zijn voortbestaan.
Jij leidt Neku terwijl hij de duistere waarheid onthult achter zijn ongelukkige situatie. Onderweg sluit hij vriendschappen om een mysterieuze groep genaamd de Reapers steeds een stap voor te blijven. Om succesvol te zijn, moet je het unieke vechtsysteem van dit spel leren en de massa's vijanden die op je afkomen de baas blijven. Gevechten vinden plaats op beide schermen van de DS. Daarbij heb je de beschikking over een enorme hoeveelheid speciale aanvallen, die je kunt activeren door de juiste beweging te maken met je stylus op het touchscreen of door het juiste commando te roepen in de microfoon van de DS.
Als je een modieuze vriend of vriendin hebt, kun je voorwerpen met hem of haar ruilen via de Nintendo Wi-Fi Connection. Zo blijf je stijlvol! De Chance Encounter-stand zorgt ervoor dat je gegevens kunt uitwisselen met andere spelers, die je tegenkomt in de echte wereld. Ook kun je actievolle minigames spelen, die de unieke ervaring van The World Ends With You toegankelijk maken voor vier spelers.