Batman: Dark Tomorrow
Batman is een van de weinige superhelden die eigenlijk een normaal mens is en helemaal geen bovenmenselijke krachten bezit (of je moet het vermogen om zich in een onmogelijk strak lycra pakje te persen meerekenen). Hij is het tijdloze symbool van de strijd tegen de misdaad. Vierenzestig jaar na zijn eerste avontuur is de Duistere Held nog even ontzagwekkend in het geweldige Nintendo GameCube-avontuur Batman: Dark Tomorrow. Batman: Dark Tomorrow is niet geïnspireerd op de humoristische tv-serie uit de jaren 60 en ook niet op de gestileerde tekenfilmserie, maar op de dreigende held van de meesterlijke DC Comics. Meedogenloze duisternis dringt door in elk hoekje. Van de donkere, gevaarlijke straten van Gotham City tot de tussenfilmpjes met gesprekken tussen Batman en commissaris Gordon, waarin twijfel en angst doorklinken in de korte maar krachtige one-liners. Door de verhaallijn van DC-schrijver Scott Peterson en Kenji Terada, de man die de originele Final Fantasy-trilogie schreef, is Batman: Dark Tomorrow even boeiend als welk Batman-stripverhaal dan ook. Wat begint als een simpel vechtavontuur om een eind te maken aan de gewelddadige bendeoorlog, verandert in een missie om Gordon te redden uit handen van de Joker. Je onderzoekt enorme fabrieken, ploetert door riolen die uitpuilen van de ratten en dringt binnen in het Arkham Asylum, waar zo te zien alle schurken die Batman ooit is tegengekomen op je staan te wachten. Hoewel onze gemaskerde held in het grootste gedeelte van de game zijn vuisten en voeten gebruikt om tegen vijanden te vechten (die vaak terugvechten met grote geweren), kun je de missies in Batman: Dark Tomorrow niet voltooien door alleen maar hard op de ellendelingen in te slaan. Om de missies te volbrengen moet je de tussenfilmpjes bestuderen, oude kranten napluizen op aanwijzingen, de radar gebruiken om langs nietsvermoedende misdadigers te sluipen (en er soms bovenop te springen) en Batmans repertoire van sprongen, salto's en combo's effectief gebruiken. Je kunt ook gebruikmaken van Batmans beste gadgets. Rookcapsules verblinden je vijanden en brengen schade toe, en het betoverende traject van de terugkerende Batarang is nog even dodelijk als altijd. En dat terwijl de Bat-haak en de Bat-kabel je het vermogen geven om op een adembenemende manier naar ontoegankelijke gebieden te slingeren en te klimmen. Batman: Dark Tomorrow maakt het helemaal waar. Als je over de daken van Gotham met de Bat-kabel naar een Bat-signaal in de verte zweeft of op je tenen door de haven van Gotham achter de bende van Scarface aan sluipt, zul je versteld staan van de graphics (er is zelfs een apart animatieprogramma voor Bruce Wayne's cape). En de ondersteuning van je misdaadbestrijdende missies door het Royal Philharmonic Orchestra, maken het jagen op de Joker tot een fantastisch meeslepende ervaring. Gotham City heeft je nodig. Dus waar wacht je op? Een Bat-signaal?