Ooit was het verschijnen van Sonic the Hedgehog op een systeem van Nintendo net zo onwaarschijnlijk als een eend op een motor. Nu voelt de allersnelste held zich helemaal thuis bij Nintendo! En met deze nostalgische verzameling Sonic-spellen uit het verleden kunnen de Nintendo-Sega-relletjes voorgoed worden gestaakt. Als je Sonic Mega Collection voor het eerst opstart heb je toegang tot zeven stukjes Sonic-geschiedenis uit de jaren '90. Deze klassiekers zijn op geen enkele manier aangepast of visueel bijgewerkt. Mocht iets er anders uitzien of klinken dan toen je jonge handen zich vergrepen aan de dikke zwarte controller van de Sega Megadrive, dan ligt dat aan je eigen geheugen. Het hoogtepunt van de verzameling: alle vier de 2D Sonic The Hedgehog-titels. Bezoek het onwaarschijnlijk mooie landschap van Green Hill Zone in het originele Sonic the Hedgehog. Bewonder het transparante buizenstelsel en de schansen zo hoog als wolkenkrabbers in Sonic the Hedgehog 2 (met het eerste gastoptreden van Miles 'Tails' Prower). Sonic liet hierin het scherm zo snel verschuiven dat de Megadrive het erg moeilijk moet hebben gehad. Leef je tenslotte uit in Sonic the Hedgehog 3 plus Sonic & Knuckles, met net zoveel munten om te verzamelen en vijanden om te verslaan (inclusief de onvermijdelijke botsingen met akelige stekels) als in die perfecte voorgangers. Alleen dat viertal platform-titels boordevol levels en geheimen zou de vraagprijs al meer dan waard zijn. Maar voor hetzelfde geld krijg je er ook nog eens het verslavende flipper-flipperende Sonic Spinball, de pittige Puyo Puyo-achtige puzzelaar Dr Robotnik's Mean Bean Machine en de bizarre (maar briljante) isometrische rondrit van Sonic 3D: Flickies' Island bij. Allemaal niets vergeleken bij de oogstrelende 3D-effecten van vandaag de dag, maar wel echte klassiekers. En dit is nog niet alles... Door de zeven standaardspellen vaak te spelen kun je nog Megadrive herinneringen ophalen. Denk aan (en sla deze tekst over als je de verrassing wilt bewaren) de variaties en spellen die totstandkwamen door de slimme combinatietechnologie, waarbij spelcassettes op elkaar werden geklikt. Daarbij is het archief van filmfragmenten, stripverhalen en ontwerptekeningen uit Sonics uitgebreide geschiedenis natuurlijk een nostalgische tranentrekker van formaat. Samengevat is dit de perfecte compilatie van perfecte 2D platform-titels en hun net zo speelbare afstammelingen. Zowel oude als ook jonge gamers zullen zich in het egelparadijs wanen.