In deze game loop je over het plafond en kijk je naar de grond! VVVVVV is een uitdagende actieplatformer in 2D met een misleidend maar eenvoudig gameplayelement: zonder te springen moet Captain Viridian het van de zwaartekracht hebben om zich door honderden kamers en puzzels te worstelen.
Met deze gameplay, een 8-bit-omgeving en een chiptune soundtrack van de Zweedse muzikant Magnus Palsson moet je meteen terugdenken aan de gouden jaren van de computergames.