In deze opvolger van de klassieke schietgame Gradius zet je met je superdimensionale ruimteschip koers naar de thuisplaneet van een meedogenloze buitenaardse macht, om diens invasieplannen te dwarsbomen.
De zes levels, die op de vorige game zijn gebaseerd en nauwkeurig uit de arcadeversie zijn overgenomen, voeren je door heel verschillende omgevingen: van een verzengende vuurzee en een asteroïdengordel tot een mijnenveld van vulkanische projectielen.
En als het je te lastig wordt, kun je altijd de hulp van een tweede speler inschakelen via de co-opstand voor twee spelers!