Metal Slug 3 is na Metal Slug, Metal Slug 2 en Metal Slug X het vierde deel in de Metal Slug-reeks. Uitgerust met allerlei verschillende wapens zijn Marco en Tarma terug om zich een weg te schieten door een nieuw avontuur dat bol staat van de actie.
De Slugs zijn ook weer terug en kleurrijker dan ooit tevoren. Naast de bekende Metal Slugs en Slugnoids kun je nu ook gebruik maken van Slugmariners, Drill Slugs en Elephant Slugs. Net als in de vorige titels kun je op zoek naar voorwerpen, gijzelaars bevrijden, en zorgen vertakkingen in de levels ervoor dat spelers bij elke keer spelen een andere route kunnen nemen.