Batman kan door Blackgate Prison slingeren, glijden, kruipen en klauteren en vijanden verrassen met gadgets als explosieve vloeistof of zijn vertrouwde Batarang. Zoek naar verborgen voorwerpen door gebruik te maken van Detective Mode en verzamel uitrusting om nieuwe routes te openen en nieuwe gebieden te verkennen. Ook kun je de superschurken op een door jou bepaalde volgorde aanpakken, maar wees voorzichtig: sommige vijanden zijn moeilijker te verslaan zonder bepaalde hulpmiddelen in je arsenaal.
De vrije gevechtstijl is compleet opnieuw herontworpen voor het zijaanzicht, met vijanden die in de vleugels van het gebouw wachten voor ze zich in het strijdgewoel werpen. Batman kan tevens ervoor kiezen om te sluipen en in de schaduwen te blijven, alvorens toe te slaan. Activeer Predator Mode om precies te kunnen zien welke kant vijanden op kijken of op je op het punt staat opgemerkt te worden.
Verken Blackgate Prison in HD, waarbij je gebruikmaakt van de nieuwe isometrische plattegrond en het hintsysteem om je weg eenvoudiger te vinden en je doelen in het oog te houden. Toon de plattegrond op het scherm van de Wii U GamePad of vervolg je avontuur volledig op het tweede scherm als de televisie even niet beschikbaar is.