Scram Kitty and his Buddy on Rails
Je lieve kat Scram Kitty is al maanden verdwenen. Opeens is er een teken van leven! Hij blijkt ontvoerd te zijn door kwaadaardige robotknaagdieren die in een gigantisch laboratorium om de aarde cirkelen! De schuld ligt bij de Council of Great Scientists. Na een mislukt experiment is een superintelligent muizenras ontstaan. Deze knaagdieren willen de aarde koloniseren. Wie gaat deze lastpakken het zwijgen opleggen?
Jij natuurlijk! Als het maatje van Scram Kitty spring je op je magnetische spinboard, ga je over de energierails en schiet je op de muizen met elk wapen dat je te pakken kunt krijgen. Het is een waar schietfestijn waarin je de turbulente actie in 2D-beelden met 3D-achtergronden van bovenaf bekijkt. Laat een spoor van vernieling achter met een kogelregen en doe dan een antizwaartekrachtsprong, een coole actie waarmee je van de ene naar de andere rails kunt springen, terwijl je kogels ontwijkt en vijanden uitschakelt.
Houd dus je vinger op de trekker en zorg dat je helemaal op scherp staat. Alleen op die manier kun je die muizen het zwijgen opleggen voordat ze hun snode plan weten uit te voeren!
We spraken met Rhodri Broadbent en Dan Croucher van ontwikkelaar Dakko Dakko om meer te weten te komen over hun inspiratiebronnen en het doel van het spel.
Nintendo of Europe: Om te beginnen, bedankt voor jullie komst. Misschien zijn er lezers die nog niets over jullie spel weten. Willen jullie hun vertellen waar het over gaat?
Dakko Dakko: Scram Kitty and his Buddy on Rails is een mix van actie, platformen en schieten. In het spel rijd je met een speciale magnetische 'spinboard' - een soort skateboard die langs rails beweegt - tijdens een epische missie om alle katten te redden die zijn ontvoerd door intelligente ruimtemuizen.
NoE: Dat is kenmerkend voor jullie spellen, net als de maffe visuele vormgeving. Wat was jullie inspiratie voor de vormgeving van Scram Kitty?
DD: Er zijn natuurlijk invloeden van oude spellen, maar we hebben niet direct geprobeerd het spel een retro-uiterlijk te geven. Daarom werken we ook wel wat met perspectief en 3D. Het spel heeft de geest van 16-bit, maar het is meer een eerbetoon aan het tweedimensionale artwork uit die tijd, terwijl er ook moderne 3D-effecten in zitten. Dus ook al wilden we de geest van dat soort spellen vatten, we maakten wel gebruik van moderne technologie. Een systeem als de Wii U biedt veel meer mogelijkheden dan oudere systemen, en daar wilden we gebruik van maken, bijvoorbeeld door heldere belichtingen en interessante visuele technieken die het spel meer op arcadespellen laten lijken.
DD: In elk level zitten vier katten opgesloten, en elke kat moet op een andere manier gered worden. Er zijn bijvoorbeeld zogenaamde luie katten, die rondhangen bij de uitgang van het level. Om die katten te redden hoef je alleen maar de uitgang te bereiken. Maar er zijn ook drie andere, meer uitdagende manieren om elk level te spelen. Bange katten springen korte tijd heen en weer, dus moet je zorgen dat je die snel genoeg hebt bereikt. Zwarte katten verschijnen alleen als je de superkrachtige Mouse Commander in elk level hebt verslagen, en de gelukskat verschijnt alleen als je alle honderd gouden munten in het level hebt verzameld. Wat dat betreft heeft het spel wel iets weg van Super Mario 64: je kunt hetzelfde level op verschillende manieren spelen, afhankelijk van wat je doel is. Maar tegelijkertijd zijn alle doelen altijd beschikbaar, dus je bepaalt zelf wat je tijdens een level wilt bereiken. Je kunt een bepaald doel kiezen, of proberen alle doelen in één keer te halen. Dat laatste brengt natuurlijk grotere risico's met zich mee.
NoE: Het klinkt alsof de moeilijkheidsgraad flexibel is en zich aanpast aan de vaardigheden van de speler. Is dit een spel dat iedereen kan spelen?