Trine 2: Director's Cut is veel meer dan het zoveelste zijwaarts scrollende platformspel, want het combineert hersenkrakende puzzels met spannende gevechten. Deze manier van spelen biedt uitdagingen die iedereen zal aanspreken. Verken fantasierijke omgevingen die supermooi worden weergegeven in high-definition en ervaar een groots verhaal vol heldendaden en schurkenstreken terwijl je het opneemt tegen vijanden en je tanden zet in realistische puzzels gebaseerd op de realistische gedragingen van vuur, water en zwaartekracht.
Ondanks dat jij kiest welke van de drie helden je bestuurt; Amadeus de magiër, Pontius de ridder of Zoya de dief, heb je ze alle drie nodig om verder te komen. Wissel van held met een druk op de knop en maak gebruik van hun unieke vaardigheden om obstakels op te ruimen, monsters te verslaan, beslag te leggen op kostbare schatten en nog veel meer.
Je kunt ook ervaringspunten gebruiken om je helden op jouw manier te verbeteren door het geven van nieuwe vaardigheden die bij jouw manier van spelen passen. Wanneer je het graag bij één held wil houden - en dus niet tijdens het avontuur wilt wisselen - kun je je vrienden uitnodigen om mee te spelen bij jou op de bank of online. Met speciale meerspelermogelijkheden voor de Wii U GamePad en de Wii-afstandbediening heeft iedere speler de controle over een ander held in deze magische meerspelerervaring.
Trine 2: Director's Cut op Wii U wordt geleverd met diverse uitbreidingen op het originele spel, zoals verbeterde speelmogelijkheden, verbeterde beeldkwaliteit en meer. Ook de uitbreiding Goblin Menace is standaard: zeven extra actievolle speelvelden waarvan er één (de Dwarven Caverns) exclusief voor Wii U is!