De GPS-gegevens van de mede-oprichter van de Bioterrorism Security Assessment Alliance, Chris Redfield, gaven aan dat hij zich op een schijnbaar verlaten cruise-schip bevond, voordat het signaal verdween. Jill Valentine onderneemt met haar partner Parker Luciani een missie om te ontdekken wat er met haar goede vriend en BSAA-bondgenoot is gebeurd. Ze onderzoeken alle duistere hoeken en gaten van het schip, op zoek naar de waarheid, ze komen er al snel achter dat het vaartuig niet zo verlaten is als aanvankelijk werd gedacht.
Elders op de wereld trekken Chris Redfield en nieuwe BSAA-agent Jessica Sherawat door een besneeuwd berggebied, op zoek naar informatie over een terroristische organisatie met de naam Veltro. Maar tussen de stille, witte toppen sluipen angstaanjagende, geïnfecteerde wezens die het op hun leven hebben voorzien.
Bij het verkennen van locaties vol verschrikkelijke wezens die het op je gemunt hebben, kun je kiezen uit een eerstepersoonsperspectief of een derdepersoonspersectief, kijkend over de schouder. En om het gemakkelijker te maken om je focus op je laservizier te houden, kun je via het touchscreen van de Wii U GamePad snel en intuïtief tussen wapens wisselen, bewijsmateriaal analyseren en puzzels oplossen.
Maar wat je ook doet, blijf waakzaam! Er is slechts een moment van onoplettendheid nodig om een vijand op je nek te krijgen. Mocht het zover komen, dan is er altijd nog de mogelijkheid om aanvallen van dichtbij uit te voeren om je vege lijf te redden. Tenminste, als je snel genoeg bent wanneer je oog in oog staat met een gemuteerd monster.
In Raid Mode neem je het op tegen hordes vijanden die je alleen of online, samen met een vriend te lijf gaat. Tijdens je vorderingen kun je je wapens aanpassen, verdien je beloningen en wordt je level hoger naarmate je meer missies volbrengt. In deze versie van het spel maak je in Raid Mode kennis met enkele exclusieve vijanden, nieuwe wapens, nieuwe vaardigheden en zelfs met Hunk en Rachel als speelbare personages!
Je kunt ook op verschillende manieren spelen door de aktie te verplaatsen naar het scherm van de GamePad voor Off-TV Play of gebruik alleen de Wii U Pro Controller en de TV.