Metroid: Other M komt voort uit een nooit eerder vertoonde samenwerking tussen de stijlvolle, actierijke producties van het wereldberoemde Team Ninja en de uiterst getalenteerde ontwikkelaars van de allereerste Metroid. Met Metroid: Other M slaat de legendarische franchise een dramatische nieuwe richting in, waarin filmachtige beelden, een aangrijpend verhaal en hoogstaand interactief vermaak naadloos samenvloeien.
Metroid: Other M combineert de beste elementen uit eerstepersoons en derdepersoons videogames, met naadloze overgangen tussen gameplay, verhaal en dynamische, filmachtige beelden, om de speler het gevoel te geven dat hij midden in een film is beland. Spelers houden de Wii-afstandsbediening horizontaal vast om in een derdepersoons perspectief te navigeren en te vechten, maar kunnen ook wanneer ze maar willen overschakelen naar de besturing met de pointer van de Wii-afstandsbediening om omgevingen vanuit een eerstepersoons perspectief te verkennen en te onderzoeken.
Metroid-fans weten meestal meer over de pantsers en wapens van Samus dan over haar motieven. Daar komt nu verandering in. Het verhaal begint meteen na de gebeurtenissen in Super Metroid, waarin een baby-Metroid zijn leven gaf om Samus te beschermen. Het diepgravende verhaal wordt met gesproken dialogen verteld, en geeft spelers verrassende inzichten in de achtergrond van Samus, terwijl ze zich een weg baant door een actiegeladen avontuur aan boord van het Bottle Ship, een ontmanteld ruimtestation. In de loop van haar nieuwe avontuur zal Samus onder andere kennis maken met haar eerste mentor en aanvoerend officier van de Galactic Federation, Adam Malkovich.
De ontwikkeling van Metroid: Other M komt voort uit een spannende samenwerking tussen Nintendo’s Yoshio Sakamoto en Team Ninja. Sakamoto (de regisseur van Super Metroid in 1994.) Team Ninja is de beroemde ontwikkelaar van Ninja Gaiden. Metroid: Other M combineert het expertise van Sakamoto in levelontwerpen en de verkenningsgerichte focus van de klassieke Metroid-serie met de kenmerkende over-the-top actie van Team Ninja.