Pikmin wordt omschreven als "creatieve levenssimulatie" en is een actie-/strategiegame met ongelofelijk realistische omgevingen. Spelers kruipen in de huid van de astronaut Captain Olimar, die is neergestort op een wel heel bijzondere planeet. Doel van de game is Olimar te helpen bij het opsporen van allerlei onderdelen van zijn ruimteschip, die over de hele planeet verspreid liggen.
Captain Olimar heeft mazzel: op de planeet blijken vreemde wezentjes te wonen, die Pikmin heten. Pikmin zijn plantachtige levensvormen in drie kleuren: rood, geel en blauw. Elk type Pikmin heeft unieke eigenschappen, waarvan Olimar moet zien te profiteren. Rode Pikmin zijn bestand tegen vuur, blauwe Pikmin kunnen overleven in het water en gele Pikmin kunnen obstakels uit de weg ruimen met explosieve stenen. Je kunt de Pikmin individueel, in groepen of in één grote Pikmin-ploeg van 100 wezens besturen.