Red Steel 2
Kruip in de huid van een eenzame revolverheld en gebruik je katana om tegenstanders op explosieve manieren uit te schakelen, in Red Steel 2 – alleen voor Wii.
Met Wii MotionPlus wordt zwaardvechten naar een nieuw niveau getild, doordat de bewegingen die je maakt rechtstreeks naar het scherm worden vertaald. Dit betekent dat je de talloze vijanden die je onderweg tegenkomt alleen kunt verslaan door je zwaard met grote precisie te hanteren. Je steekt en slaat met je hele lichaam, in de brandende zon van de woestijn. In deze moordende omgeving zal alleen de meest bekwame zwaardvechter overwinnen. Bovendien kun je terugvallen op je betrouwbare pistool. In bepaalde situaties kun je slechts één wapen gebruiken, dus je zult met beide goed overweg moeten kunnen.
Je zult in verschillende wijken van de stad strijden en naarmate het spel vordert, zullen je vaardigheden beter worden. Het spel bevat drie moeilijkheidsniveaus – Easy, Medium en Ninja – en opties die naar eigen wens kunnen worden ingesteld, zoals de camerasnelheid. De hoogtijdagen van de zwaardvechter staan op het punt aan te breken.
Neem deel aan een klassieke gevechtsmissie als nooit tevoren. Je lot wordt bepaald in de zinderende hitte van de woestijn, in Red Steel 2 – alleen voor Wii.
Het eerste wat je opvalt als je met spelen begint, is de grafische stijl van het spel. De semirealistische wereld heeft plaatsgemaakt voor adembenemende animé-achtige graphics, die volledig aansluiten bij de atmosfeer die het spel uitademt. Je ziet de Japans-westerse stijl overal terugkomen. Stoffige saloons zijn voorzien van handgeschilderde Japanse uithangborden, terwijl flikkerende Amerikaanse neonreclames met oosterse motieven de muren versieren. Je ziet overal graffiti en de rommel die op straat ligt kan uit beide windstreken afkomstig zijn. Dit alles maakt het spel herkenbaar, en tegelijkertijd een beetje vervreemdend.
De details zijn ongekend goed uitgewerkt. Als je je dodelijke katana-zwaard 180 graden in het rond draait en je de reflectie van het zonlicht in het blad ziet, weet je dat je een ervaring van hoog niveau te wachten staat. Hoewel het mysterieuze achtergrondverhaal in geheimen gehuld gaat, konden we uitgebreid testen hoe het spel speelt. We kunnen veilig stellen dat zwaardvechten een stuk realistischer is geworden.
Dankzij Wii MotionPlus wordt de ervaring een stuk lichamelijker. Er zijn twee soorten slagen, zacht en hard, die op het scherm in rood en blauw worden weergegeven. Hoewel je, zittend op de bank met de Wii-afstandsbediening, tal van zachte slagen kunt uitvoeren, zul je voor een harde slag toch echt een volledige zwaaibeweging met de nodige snelheid moeten maken. Doen alsof is er in dit spel niet bij. En natuurlijk heb je de harde slagen nodig om de meeste vijanden uit te schakelen. Een harde slag komt grofweg overeen met drie zachte slagen.
Het zwaard is een volledig driedimensionale replica. Als je je hand draait, zie je op het scherm hoe de held hetzelfde doet. Door de A-knop ingedrukt te houden kun je aanvallen blokkeren (hoewel daar ook weer doorheen gebroken kan worden), en met de Z-knop richt je op vijanden. Als je van buiten je gezichtsveld wordt aangevallen, zal het Z-knoppictogram oplichten. Door de knop in te drukken, draai je je om en kun je jezelf verdedigen. De richtingsstick op de Nunchuk gebruik je op te navigeren en met de aanwijzer op de Wii-afstandsbediening bestuur je de camera. Deze bewegingen verlopen uiterst soepel en zijn gemakkelijk te leren.
Je wapens en bewegingen worden naarmate het spel vordert steeds beter. In een van de geavanceerde zwaardvechttechnieken zagen we hoe je een vijand met een opwaartse zwaai van de Wii-afstandsbediening de lucht in kunt slaan, om hem vervolgens achterna te springen en het gevecht te beëindigen me een neerwaartse steek. Bloedmooi en erg bevredigend. Dit is geen spel waarin je als een dolle op de knoppen moet rammen. Het is zelfs zo dat als je teveel willekeurige slagen maakt, je tegenstanders harder aanvallen. Met spelers die er maar wat op los slaan wordt korte metten gemaakt.
Ook al is Red Steel 2 een echt vechtspel, er valt op de rustige momenten genoeg te ontdekken. De A-knop kun je gebruiken om te klimmen en voorwerpen te onderzoeken, terwijl je met de kleine plattegrond in de hoek van het scherm in de gaten kunt houden waar je bent. Je kunt je wapens ook voor minder dodelijke doeleinden gebruiken, en bijvoorbeeld een bamboe hek omver hakken met een welgemikte slag. Je kunt als een ouderwetse diamantdief de code van een kluis ontcijferen door te luisteren naar de klikjes uit de luidspreker van de Wii-afstandsbediening. Het zijn dit soort kleine details die je tijdens je avontuur bezighouden. Hoe vaak kun jij de ton hooghouden door erop te vuren?