We spraken met Jennifer Schneidereit van de ontwikkelaar Nyamyam om meer te weten te komen over de ontwikkeling van Tengami en het idee achter de game.
Nintendo of Europe: Bedankt voor je komst vandaag. Hoeveel mensen in jullie team bij Nyamyam werken er aan Tengami?
Jennifer Schneidereit: We werken full-time aan Tengami met drie mensen: Phil Tossell, Ryo Agarie en ikzelf.
NoE: Kun je voor de lezers die niet bekend zijn met de game, kort uitleggen waar Tengami om draait?
JS: Tengami is een sfeervolle avonturengame die zich afspeelt in een Japans uitklapboek. Je kunt de game helemaal op je eigen tempo spelen en de prachtig vormgegeven papieren wereld geleidelijk ontdekken. Onderweg kom je puzzels tegen die je kunt oplossen door de onderdelen van de levels te draaien, te vouwen en te verschuiven. In feite speel je Tengami zoals je een uitklapboek leest. Het is een rustige en ontspannende game die je op de bank of in bed kunt spelen met je hoofdtelefoon op en een kop thee bij de hand.
JS: Tja, dat was het allermoeilijkste toen we Tengami maakten: de juiste technologie vinden. In het begin onderzochten we hoe een echt uitklapboek werkt, en op basis daarvan zochten we uit op welke wiskundige principes zulke boeken zijn gebaseerd. Toen konden we de software ontwikkelen waarmee we de game de vorm van een uitklapboek konden geven.
JS: Ja en nee. In het begin maakten we uiteraard vaak tekeningen op papier, en soms maakten we er zelfs een ruimtelijke figuur van. Hoe maak je eigenlijk een opvouwbaar huis? Of een opvouwbare boom? Of een Japanse tempel? Zulke dingen. Het kost echter een hoop tijd om alles met de hand te maken, want als je één klein foutje maakt, kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Naarmate onze technologie beter werd, maakten we alles in onze 3D-software. Maar alles wat je in de game ziet, is opgebouwd zoals in een echt uitklapboek. Elke figuur in de game kun je zelf namaken met papier, een schaar, lijm... en de nodige kennis van origami.
Tijdens een presentatie die we gaven, heb ik Rebecca Sawyer leren kennen. Zij is een professionele origami-artieste. Ze was erg onder de indruk van de game en vroeg: "Hoe kan ik hieraan meewerken?" We vroegen haar toen om een paar van de mooiste scènes in de game na te maken met papier. Helaas heb ik ze vandaag niet bij me, maar we hebben ze eerder op shows laten zien. Mensen zijn vaak sprakeloos als ze eerst een papieren voorstelling zien, en vervolgens exact dezelfde scène in de game onder ogen krijgen.
NoE: Waarom hebben jullie zoveel tijd en moeite besteed aan het ontwikkelen van deze origami-stijl?