17 mei 2016 – Nadat de serie eerder dit jaar in de VS de beste release ooit beleefde, kunnen strategiefans in Europa zich nu voorbereiden op een moeilijke keuze: strijden voor de familie die ze opvoedde in Fire Emblem Fates: Conquest of voor hun werkelijke moederland in Fire Emblem Fates: Birthright. Deze twee nieuwe delen in de langlopende strategische RPG-serie verschijnen aanstaande vrijdag, exclusief voor de Nintendo 3DS-systemen.
Hoofdrolspeler Corrin is opgegroeid als lid van de koninklijke familie van Nohr. Zijn leven krijgt een verrassende wending als bekend wordt dat hij eigenlijk is geboren in buurland Hoshido, en als kind is ontvoerd door de kwaadaardige King Garon. Nu er oorlog dreigt tussen de twee landen, moet de speler beslissen of hij zijn thuisland Hoshido verdedigt in Fire Emblem Fates: Birthright, of de kant kiest van de familie waarin Corrin opgroeide en het opnemen tegen Garons troepen in Fire Emblem Fates: Conquest. Het verhaal wordt op 9 juni afgesloten met het downloadbare deel Fire Emblem Fates: Revelation, waarin spelers weigeren een kant te kiezen en de werkelijkheid over de strijd tussen de twee koninkrijken wordt onthuld.
Afhankelijk van de gekozen kant zal het verhaal ingrijpend veranderen, waardoor er verschillende ervaringen ontstaan voor spelers met verschillende voorkeuren en ervaringsniveaus. In Fire Emblem Fates: Birthright kunnen spelers wanneer ze maar willen Challenge Maps spelen voor aanvullende ervaringspunten en geld, waardoor deze versie ideaal is voor beginners of spelers die aan de serie begonnen met Fire Emblem: Awakening. Ondertussen biedt Fire Emblem Fates: Conquest een andere reeks rekruteerbare personages en kent de game geen Challenge Maps, waardoor het moeilijker wordt om personages te ontwikkelen en geld te verdienen. Daardoor is dit een moeilijkere ervaring en met name geschikt voor veteranen die bekend zijn met de oudere games in de Fire Emblem-serie.
Meer details over de ontwikkeling van deze twee games worden geleverd door de Developer’s Commentary-videos die nu beschikbaar zijn op Nintendo’s YouTube-kanaal en de spelpagina voor Fire Emblem Fates. De derde video, A Tale of Two Families – Revelation, en de Fire Emblem Fates-releasetrailer zijn hier ook te bekijken.