Spelers moeten hun logisch en analytisch vermogen gebruiken om uit te zoeken welke blokken ze moeten verwijderen om zodoende verborgen vormen tot leven te wekken. Picross 3D: Round 2 heeft de sfeer van een Parijs café, met rustgevende accordeon- en saxofoonmuziek op de achtergrond. De puzzels zijn op thema gerangschikt in de boeken van het café. Voor het eerst in de serie kunnen spelers kleuren aan de blokjes toevoegen, waardoor de puzzels een nieuwe laag aan complexiteit winnen: spelers moeten niet alleen blokken verwijderen maar ook bekijken welke ze blauw en oranje moeten schilderen om perfect gevormde objecten te creëren.
In onze drukke moderne wereld bieden volle agenda’s niet altijd de ruimte om langere tijd games te spelen, en daarom is Picross 3D: Round 2 ideaal voor spelers die zin hebben in een korte, spontane gamesessie die slechts een paar minuten duurt – of veel langer kan duren. Grotere puzzels hoeven niet in één keer voltooid te worden, want het is mogelijk ze tussentijds te op te slaan en later verder te spelen. Dankzij verschillende moeilijkheidsniveaus is Picross 3D: Round 2 geschikt voor alle spelers, ongeacht hun puzzelvaardigheid.
Nieuwkomers in de wereld van Picross kunnen de makkelijkste stand kiezen om de basis van het spel in de vingers te krijgen, om vervolgens een tandje hoger te schakelen naar de gemiddelde of moeilijkste stand voor de perfecte Picross-uitdaging.