De ontwikkeling van DAEMON X MACHINA voor de Nintendo Switch wordt geleid door Kenichiro Tsukuda, een bekende persoon in het mech-actiegame-genre die heeft gewerkt aan de populaire Armored Core-serie. Daarnaast heeft hij aan nog veel meer games gewerkt, waaronder de Fate/EXTELLA-serie.
In dit interview geeft Tsukuda ons een inkijkje in de ontwikkeling van DAEMON X MACHINA, de game die naar verwachting in 2019 wordt uitgebracht.
DAEMON X MACHINA is een razendsnelle actiegame. Je speelt als piloot, genaamd een Outer, en levert gevechten door de Arsenal-mechs te gebruiken. Als Outer vecht je tegen vele vijanden in allerlei soorten missies, terwijl je de wapens van je Arsenal aan kunt passen.
Je hebt behoorlijk wat ervaring in het mech-actiegenre, omdat je aan games als de Armored Core-serie hebt gewerkt. Hoe ben je van plan dit de beste mech-actiegame ooit te maken?
Door functies toe te voegen die niet alleen de game zelf betreffen, maar ook passen bij de manier waarop mensen spelen, hopen we een game te maken waarvan vele mensen kunnen genieten.
We hebben de gameplay zo ontworpen dat je kunt vechten in de stijl die je wilt. Je kunt je nieuw verkregen uitrusting direct op het slagveld gebruiken, dus je kunt je strategie te allen tijde veranderen. We werken er ook aan om de gameplay zo te maken dat je je mech kunt trainen en aanpassen en hem verder kunt versterken dan alleen met uitrustingen. Dit betekent dat iedereen moet kunnen spelen zoals hij of zij wil, zonder volledig afhankelijk te zijn van vaardigheden.
In het verhaal is de maan gevallen en de wereld veranderd. Je vijand is AI (Artificial Intelligence). Toen de maan viel heeft de mensheid muren genaamd Ovals gebouwd om de ramp enigszins te beperken. In het kader van de wederopbouw hebben ze machines en netwerken gemaakt die werden bestuurd door AI.
Echter, vanwege de kracht van energiedeeltjes, genaamd Femto, die zich verspreidden toen de maan viel, muteerde de AI en werd hij een vijand van de mensheid, genaamd Arms of Immortal.
Ondertussen kwamen machtige individuen samen om deze nieuwe Femto-energie te monopoliseren. Op die manier wilden ze de kwaadaardige AI uit de Ovals verdrijven. Enkele mensen, bekend als Outers, verkregen speciale krachten van de Femto.
Ze worden door deze machtige individuen als huurlingen ingezet om in Arsenals tegen de AI te vechten. De speler is een van deze huurlingen en zal de mysteries van de wereld ontdekken.