Ontdek de wereld van Pikmin
Hier, tussen de planten en bloemen, vinden we de Pikmin. Deze vreemde plantachtige wezentjes zien er klein en kwetsbaar uit, maar laat je daardoor niet misleiden! Ze hebben inderdaad geen imposant voorkomen, maar dat maken ze meer dan goed met hun kracht en aantallen. Deze soort mag je dus zeker niet onderschatten!
Pikmin zijn geheel per toeval ontdekt door de beroemde kapitein Olimar. Men dacht in eerste instantie dat de Pikmin alleen voorkwamen op PNF-404, de planeet waar Olimar ooit is neergestort. Sindsdien zijn ze echter ook elders waargenomen. Ze lijken overigens enorm veel plezier te halen uit wandelen.
Pikmin beginnen als kleine scheut, slapend in de grond. Wanneer je ze uit de grond trekt, zijn ze direct klaar om aan hun nieuwe leven te beginnen. Maar zelfs in dit prille beginstadium van hun leven zijn Pikmin ontzettend intuïtief en weten ze in elke situatie wat hen te doen staat. Ze kunnen muren slopen, objecten tillen of zelfs met beesten vechten. Je hoeft ze daarvoor alleen maar ergens naartoe te gooien.
Let op het blaadje op de kop van deze Pikmin. De stengel stelt iemand niet alleen in staat om Pikmin-scheuten uit de grond te plukken, maar geeft ook het groeipotentieel aan. Door nectar op te slurpen kan een Pikmin van een blaadje in een knop en vervolgens in een bloem veranderen, waarbij ze steeds sneller worden. Fascinerend!
En hoe zit het met de verschillende soorten Pikmin? Naast de vaak voorkomende rode, blauwe en gele Pikmin die Olimar heeft ontdekt, zijn er in de loop van tijd kleine witte Pikmin, rots-Pikmin, zware paarse Pikmin en zelfs vliegende roze Pikmin waargenomen. Onlangs zijn er zelfs ijs-Pikmin gespot en gaan er geruchten over gloeiende Pikmin die zich alleen 's nachts laten zien!
Hoewel elke Pikmin-soort eigen unieke vaardigheden heeft, hebben ze teamwork allemaal hoog in het vaandel staan. Het is een genot om ze in het wild aan het werk te zien, of ze nu gaten graven, obstakels doorbreken of waardevolle spullen dragen. Ervaar hoe de Pikmin uitdagingen overwinnen door samen te werken, iets wat zelden wordt nagebootst in de natuurlijke wereld!
Eén kenmerk dat doet verbazen is dat Pikmin gevoelig zijn voor geluid, omdat alleen de gele Pikmin oren hebben! Harde geluiden, zoals het blazen op een fluitje, trekken direct hun aandacht. Pikmin gaan meteen naar de plek waar het geluid vandaan kwam. Studies hebben aangetoond dat zelfs simpele bevelen kunnen worden gegeven met zulke geluiden. Hun affiniteit met muziek is echter... wat minder goed afgestemd.
Zodra de nacht valt, keren de Pikmin terug naar hun veilige thuishaven die de Ui wordt genoemd. Dit unieke nest houdt de Pikmin veilig voor beesten die 's nachts foerageren en kan zelfs uit zichzelf verplaatsen. Er zijn vele soorten Uien ontdekt, maar of dit eenvoudige constructies of volledige evoluties zijn, moet nog worden bepaald.
O, ja, de Uien – een thuis, een transportmiddel en ook de plek waar Pikmin het levenslicht zien. Levende Pikmin brengen organisch materiaal instinctief terug naar de Ui. Daar wordt het geabsorbeerd en in nog meer Pikmin veranderd. De kringloop van het leven blijft iets verbazingwekkends, zelfs op verre planeten...
Natuurlijk liggen er in het complexe ecosysteem waar de Pikmin in leven genoeg gevaren op de loer. Beesten zoals de bulborb, pletterpad en wroetsleiger zullen een kans om Pikmin op te slokken nooit onbenut laten. Zelfs dappere avonturiers moeten oppassen dat ze er zelf per ongeluk niet eentje eten.
We zijn Pikmin enorm gaan waarderen, onder andere vanwege hun kracht, betrouwbaarheid en loyaliteit. En toch tasten we wat onze kennis over deze kleine wezentjes betreft nog vaak in het duister. We hopen dat we door de toenemende bekendheid van het bestaan van Pikmin steeds meer over ze te weten zullen komen.