In deze editie van 'Vraag het de ontwikkelaar', een interviewreeks waarin ontwikkelaars van Nintendo in hun eigen woorden vertellen over het maken van producten en andere specifieke onderwerpen, praten we met de ontwikkelaars van Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club voor de Nintendo Switch, dat op donderdag 29 augustus werd uitgebracht.
Ik ben al sinds het Game & Watch-tijdperk betrokken bij de ontwikkeling van verschillende software. Van de Family Computer en het Family Computer Disk System tot de Nintendo Switch heb ik de ontwikkeling geleid van diverse games, inclusief die van de Famicom Detective Club-serie (1) en Metroid-serie (2). Aan de andere kant van het spectrum werkte ik ook aan twee titels in de Tomodachi Life-serie (3).
Ik ben graag direct betrokken bij de ontwikkeling, dus werkte ik samen met Miyachi-san aan van alles, van het bedenken van het plot tot het schrijven van het script, van het kiezen van de achtergrondmuziek tot contact met de componisten, naast de filmpjes en regie. Dat gezegd hebbende, op de aftiteling sta ik dit keer weer als producer vermeld. (Lacht)
(2) Een actiegameserie die begon met het originele Metroid, dat in 1986 in Japan werd uitgebracht voor het Family Computer Disk System. De serie is grofweg opgesplitst in twee lijnen: de Metroid-serie, bestaande uit side-scrolling action games, en de Metroid Prime-serie, bestaande uit first-person avonturengames.
(3) Tomodachi Collection, uitgebracht in Japan voor de Nintendo DS in 2009, en Tomodachi Life, uitgebracht voor de Nintendo 3DS in 2013 in Japan (2014 in Europa). Spelers plaatsen Mii-personages die lijken op henzelf, hun familieleden of andere mensen in hun omgeving op een eiland waar de tijd gelijk loopt aan die in de echte wereld. Terwijl spelers toekijken, leiden de personages hun eigen leven.
(4) Een actieplatformgame die in 2010 voor de Wii werd uitgebracht. Op weg naar het eind van elk level moeten spelers verschillende acties van Donkey Kong gebruiken, zoals stampen, grijpen en rollen, om obstakels te overwinnen en vijanden te verslaan.
(5) Uitgebracht in 2010. Via de lessen en tips in deze software kunnen spelers afbeeldingen met diverse thema's leren tekenen. Daarnaast kunnen ze vrij tekenen.
(6) Een vechtgame die in 2018 voor de Nintendo Switch werd uitgebracht. In deze multiplayergame kunnen spelers met personages uit verschillende games proberen de tegenstanders uit het scherm te beuken. Spelers kunnen knokken met meer dan 80 personages, inclusief de DLC, in meer dan 100 levels.
Dat is niet waar! (Lacht) Bij deze titel was ik als assistent-producer betrokken. Mijn taak was gelijk aan die van Sakamoto-san. Ik begon tijdens de fase waarin het plot werd ontwikkeld. Uiteindelijk schreef ik samen met hem het script en regisseerde ik de game.
Famicom Detective Club is een op tekst gebaseerde avonturengame die oorspronkelijk verscheen voor het Family Computer Disk System. Je speelt vanuit het perspectief van een detective die werkt voor de Utsugi Detective Agency. In deze serie krijgt het hoofdpersonage te maken met mysterieuze zaken die hij moet oplossen door samen te werken met zijn baas, Shunsuke Utsugi, en zijn collega, Ayumi.