Hoofdstuk 3: Nieuwe aanpak, nieuwe sfeer
Wat zijn, behalve het verhaal, nog meer essentiële elementen tijdens het ontwikkelen van een avonturengame?
De eerste essentiële stap is het creëren van wat we de 'logica' noemen. Dat is in feite het gameplaymechanisme dat het verhaal als een game laat werken.
We gebruikten die spreadsheets ook om de voortgang van het spel te beheren. Vervolgens laadden we de spreadsheets in een tool, zoals deze. Het bouwen van de logica op een manier waarbij alles altijd klopte was... een moeizame taak. (Lacht)
Zelfs het kleinste foutje in het bestand kon het verhaal compleet laten ontsporen. Soms kon ik in zo'n geval niet eens zien waar de fout precies zat.
Tijdens de ontwikkeling van Famicom Detective Club PART II: The Girl Who Stands Behind voor Super Famicom heb ik verschillende tools gebruikt en alle logica zelf gebouwd. Dit keer liet ik Miyachi-san de logica tot in de puntjes uitwerken en vervolgens correcties aanbrengen.
Sakamoto-san kwam me heel enthousiast laten zien wat hij had gemaakt en verklaarde zelfvoldaan: "Ik ben de enige die de logica voor deze serie kan creëren – probeer dit eens!". Maar toen ik het daadwerkelijk probeerde, bleek het niet eens zo leuk. (Lacht)
Natuurlijk zat de logica goed in elkaar, dus het verhaal klopte. Maar ik had het idee dat het een gevoel van voldoening miste. Terwijl ik zat te bedenken hoe ik dit nieuws aan Sakamoto-san moest vertellen, zei hij: "Je kunt eerlijk zijn". Dus was ik recht voor zijn raap: "Het was niet zo leuk".
Bovendien gebruikten de vorige Famicom Detective Club-games alleen tekst en geen voice-acting. Dus als ik bang was dat spelers iets niet zouden begrijpen omdat bepaalde woorden ontbraken, kon ik die woorden gewoon toevoegen en de logica op het laatste moment nog veranderen. Maar voor deze game werden de voice-opnames al vroeg gedaan, dus konden we later niets meer wijzingen of toevoegen. We moesten behoorlijk wat van tevoren plannen.
Dit is de eerste volledig nieuwe game in de serie in ongeveer 35 jaar. Dus de uitdaging om een game in deze tijd te maken, was nieuw voor je.