Hoe weet ik of een spel aansluit op de vaardigheden van mijn kind?
Over het algemeen geldt dat de meeste kinderen van zeven of acht jaar het vereiste niveau van leesvaardigheid, probleemoplossend vermogen en oog-handcoördinatie bereikt hebben voor het spelen van praktisch alle games. Daarna hoef je alleen te bepalen wat de voorkeur van je kind is en welke games geschikt zijn voor je kind.
Voor kinderen jonger dan zeven of acht wordt aangeraden het niveau van leesvaardigheid, probleemoplossend vermogen en oog-handcoördinatie goed in te schatten en op grond daarvan te bepalen welke aanschaf het meest geschikt is.
Als je kind nog niet uit de voeten kan met moeilijkere zinnen en taalgebruik, is het waarschijnlijk het beste om geen rollenspellen (RPG's), strategie- of avonturengames aan te schaffen. Bij dit soort games wordt door de spelfiguren vaak uitgebreid met de speler gecommuniceerd via geschreven, vaak Engelstalige tekst, die meestal belangrijke instructies bevat voor het volbrengen van taken in het spel. Kinderen die nog niet goed kunnen lezen zullen met dit soort spellen moeite hebben. Actie- en sportspellen zijn geschikter voor beginnende lezers.
Werkt je kind graag met zijn of haar handen? Is het goed in activiteiten waarbij motoriek belangrijk is, zoals binnen de lijntjes kleuren en netjes schrijven? Hoe beter de oog-handcoördinatie van je kind is, hoe meer het geïnteresseerd zal zijn in actie-, sport- en racegames. Deze soorten spellen kunnen deze vaardigheden zelfs verbeteren en doorgaans is het mogelijk de moeilijkheidsgraad in te stellen zodat deze op de vaardigheid van het kind aansluit. Wanneer het kind nog bezig is deze vaardigheden te ontwikkelen zijn edutainmentspellen wellicht geschikter om mee te beginnen.