Met een draadloze router (Wi-Fi)
Als het je niet lukt je router thuis werkend te krijgen, probeer dan de volgende instellingen aan te passen. Als je niet zeker weet hoe je de instellingen moet veranderen, raadpleeg dan de handleiding van de router, de fabrikant van de router of de internetprovider die je router geïnstalleerd heeft.
Als je geen verbinding kunt maken met de router, controleer dan of je de besturingssoftware hebt bijgewerkt met de laatste versie. In veel gevallen kan het downloaden van een zogeheten 'firmware update' ervoor zorgen, dat de router in staat is het Wii-systeem te verbinden met het internet. Als je de besturingssoftware nog niet hebt laten bijwerken, surf dan naar de website van de fabrikant van je router, om te kijken of er updates beschikbaar zijn. We raden aan de firmware update te installeren en nog eens te proberen om verbinding te maken.
Dit wordt doorgaans veroorzaakt door storing met draadloze apparatuur. Klik hier voor meer informatie.
Het Access Point zal niet verschijnen bij 'Access Point zoeken', wanneer je 'Broadcasting' (uitzenden) op de router hebt ingesteld op 'No' (nee) of 'Disable' (uitschakelen). Bepaalde routers noemen dit 'Stealth' beveiliging. Je kunt de Broadcast-instelling veranderen in 'Yes' (ja) of 'Enable' (inschakelen), of je kunt het SSID op het Wii-systeem invullen in het scherm voor het handmatig instellen van een verbinding. Voor een lijst met bekende compatibele routers klik je hier. routers klik je hier.
Controleer de instellingen van je router om te zien of MAC Filtering aan staat. Als je er niet achter kunt komen of de instelling op je Wi-Fi-router aan of uit staat, wordt MAC Filtering waarschijnlijk niet gebruikt.
Als je router een zogeheten 'Pre-N' router is, stelt deze zich mogelijk standaard in op de 'N'-frequentie. Deze instelling werkt niet met de Wii. Controleer de instellingen van de router (doorgaans onder het tabje 'Wireless') en zorg dat deze ingesteld is op 'Auto', 'Mixed' of iets dat daarop lijkt.
Als er andere draadloze apparaten in de omgeving zijn, kunnen ze het signaal in zulke mate verstoren dat het Wii-systeem geen verbinding kan maken met de router. Het kan helpen als je het kanaal op de router verandert. De meeste draadloze routers (Wi-Fi) hebben een kanalenbereik van 1 tot en met 11. De beste kanalen om te proberen zijn doorgaans 1 en 11, aangezien deze niet overlappen met andere kanalen. Je kunt de kanaalinstellingen van de router meestal vinden onder het tabje 'Wireless'.