De regels van Polarium zijn eenvoudig te begrijpen, maar dat betekent niet dat deze puzzelgame niet uitdagend is.
Elk level heeft een raster dat bestaat uit een mix van zwarte en witte vakjes. Om het level uit te spelen moet je de route plannen om bepaalde vakjes om te draaien, waarbij het hele raster in een beurt dezelfde kleur moet krijgen!
Polarium Advance bevat 365 puzzels, een voor iedere dag van het jaar, een Time Attack Mode waarbij je zo snel mogelijk moet spelen, en een puzzelmakersstand, waarmee je je eigen hersenkrakers voor je vrienden kunt maken.