Rayman Advance is een 2D-platformer in het bijzonder kleurrijke Rayman-universum. Het is Raymans taak om te rennen, te glijden en te zweven door zes wonderlijke werelden. Onderweg krijgt hij diverse magische krachten toebedeeld die vereist zijn om de snode plannen van de duistere Mr. Dark te dwarsbomen.
Naast dit hoofddoel kan Rayman ook andere uitdagingen aangaan, zoals het verzamelen van de Blue Tings die je overal tegenkomt. Vergis je niet in Raymans vrolijke voorkomen, want zijn avontuur wordt geen makkie. Zelfs ervaren spelers komen niet gemakkelijk voorbij de sluwe eindbazen en breinbrekende puzzels. De moeilijkheidsgraad loopt langzaam op, maar stijgt nooit naar onmogelijke hoogtes.