Dit is de flitsende opvolger van een klassieke Super Nintendo-game. F-Zero X is een van de snelste racegames die je ooit onder ogen zult krijgen. Als jij zo iemand was die al misselijk werd van de originele F-Zero (nu vernieuwd voor de Game Boy Advance in F-Zero: Maximum Velocity), wacht dan maar tot je F-Zero X hebt gespeeld! F-Zero X scheurt onder andere zo lekker omdat de game een constant hoge framerate heeft. Zelfs met dertig hovercars die om pole position knokken, is ie op geen hapering te betrappen. Met vier spelers tegelijk op een scherm zit je misschien wel in de meest onweerstaanbare race aller tijden, en ook nu heb je geen last van stroperige framerates.
Net als in de originele F-Zero zijn de randen van het circuit zo ontworpen dat je wagen beschadigd raakt als je ertegenaan knalt, waardoor je gedwongen wordt om zo soepel mogelijk te rijden. Snelheidsboosts zijn op strategische punten langs de baan aangebracht, maar zodra je een ronde hebt afgelegd, kun je ook je turbo gebruiken door op de B-knop te drukken. Dat gaat wel ten koste van een dosis schildenergie. Met de R- en de Z-knop kun je scherpere bochten nemen, zodat je door de bochten kunt zeilen. Deze besturingsfunctie voelt heel natuurlijk aan en stelt je in staat om de wagen heel nauwkeurig te sturen. En dat is wel nodig ook, aangezien een klein stuurfoutje tot gevolg kan hebben dat je over de rand van het circuit stuitert, de eeuwige racevelden in.
Een speler kan kiezen uit dertig verschillende hovercars, inclusief nieuwe versies van Captain Falcon's Blue Falcon en andere voertuigen uit de originele F-Zero. Elke wagen heeft duidelijk andere rijeigenschappen - sommige voelen heel licht en wendbaar aan, andere weer heel zwaar en log - maar met elke wagen kun je winnen. Maak niet de fout te denken dat een snelle wagen altijd beter is - zwaardere wagens zijn gepantserd en dus beter bestand tegen de behoorlijk verwoestende vangrails van de circuits. Op een aantal verraderlijke circuits met veel bochten kun je winnen doordat je gewoon de laatste hovercar bent die overblijft!
In F-Zero X kun je het camerastandpunt tijdens de race aanpassen. Zo kun je de camera omdraaien om te zien welke auto achter je zit, of omhoog tillen voor een luchtopname van de race. Je kunt ook op je scheurijzer inzoomen, waarbij je zult merken dat hij is samengesteld uit simpele, maar prachtige flat-shaded vormen. De achtergronden zijn ook ontdaan van nodeloze details - al zal de omgeving je niet echt opvallen als die met 1500 kilometer per uur aan je voorbij flitst. Er zijn nieuwe wagens, circuits en personages toegevoegd, maar F-Zero X heeft ook gezorgd dat je het spel steeds weer opnieuw speelt. Als je het recht wilt verdienen om alle dertig voertuigen te besturen en op alle circuits te rijden, moet je jezelf bewijzen door in alle circuitmodes een goede prestatie neer te zetten. Wat moet je nou met wapens en maffe power-ups, als je gewoon de beschikking hebt over een van de snelste racegames aller tijden.