NEW PLAY CONTROL! Pikmin 2
Kapitein Olimar is net thuis en blij dat hij het er heelhuids van af heeft gebracht. Nadat hij neerstortte op een buitenaardse planeet, leerde hij al snel dat hij alleen kon ontsnappen door gebruik te maken van de Pikmin. Onder zijn leiding hielpen de vertederende wezentjes hem om de onderdelen van zijn geliefde ruimteschip terug te vinden. Binnen 30 dagen moest hij de missie voltooien, voordat zijn zuurstoftanks leeg raakten. Olimar zal de Pikmin die hem te hulp schoten in zijn tijd van nood nooit vergeten.
Maar thuis loopt ook niet alles op rolletjes. Olimars intergalactische werkgever, Hocotate Freight, heeft zich tijdens zijn afwezigheid diep in de schulden gestoken. Terwijl de directeur van het bedrijf hem het trieste verhaal vertelt, laat de vermoeide ontdekkingsreiziger per ongeluk een stukje metaal vallen dat hij van zijn reizen had meegenomen. Als de waarde van het kleine stukje metaal wordt geschat op wel 100 Poko's, wordt meteen duidelijk hoe de problemen van Hocotate Freight kunnen worden opgelost.
Olimar zal terug moeten keren naar de gevaarlijke planeet om de Pikmin nog eenmaal te leiden. Als dingen die gewoon voor het oprapen liggen al 100 Poko's waard zijn, en hij de missie niet binnen 30 dagen hoeft te voltooien, moet het afbetalen van de lening een peulenschil zijn. Toch?
Dit keer staat Olimar er niet alleen voor. Zijn collega Louie gaat met hem mee. Na de gevaarlijke ontmoetingen tijdens zijn eerste reis, is Olimar maar wat blij met een extra paar handen. Hij kan zijn hulp goed gebruiken bij het leiden van de Pikmin en het verslaan van de bonte verzameling vijandige bewoners die op de loer ligt.
Pikmin mogen er dan superschattig uitzien, in de stand 2-Player Battle kan het er hard aan toegaan. Nadat je in het hoofdverhaal de Pikmin in alle rust hebt leren leiden, kun je je vaardigheden in deze spelstand testen door tegen een vriend te spelen. De spanning die je voelt terwijl je je miniatuurleger commando's geeft, voegt een nieuwe dimensie aan het spel toe.
Als je het tegen een vriend opneemt, speel je met een gesplitst scherm. Met Olimar of Louie, en een leger Pikmin, zul de Battle Arena moeten doorzoeken naar vier gele knikkers, die je veilig naar de Onion terug moeten brengen.
Je kunt in vijandelijk gebied ook op rooftocht gaan, en proberen een van de knikkers van je tegenstander terug te brengen naar je eigen basis. Hoe je ook probeert te winnen, je zult een balans moeten vinden tussen het opbouwen van een groot leger en het zo snel mogelijk behalen van de overwinning. Dus bedenk je eigen tactiek en laat zien wie zijn Pikmin het best weet te leiden.
Wat het allemaal nog spannender maakt, is dat je je Pikmin ook op de commandant van je tegenstander af kunt sturen. Je kunt kersen verzamelen en terugbrengen naar je basis, om een van de twaalf bonussen te activeren waarmee je je team kunt helpen. Je kunt zelfs handicaps instellen voordat de strijd begint, zodat ook nieuwere spelers de kans krijgen om te winnen. Ga de strijd aan met Olimar, Louie en de Pikmin, en zorg dat je je hoofd erbij houdt in 2-Player Battle.
Net als in de Challenge Mode voor één speler, moet je in dit spel de sleutel zien te vinden waarmee je het level kunt verlaten. In tegenstelling tot 2-Player Battle, werk je in deze stand samen, in plaats van tegen elkaar.
Maar denk niet dat het makkelijk is! Zelfs als twee spelers de Challenge Arena's doorzoeken, zijn er genoeg obstakels waar je je hoofd over kunt breken.
Om een onderscheid te maken tussen je prestaties in de Challenge Mode voor een en twee spelers, worden je hoogste scores apart genoteerd.
In NEW PLAY CONTROL! Pikmin 2 hoeft Olimar Hocotate Freight niet in zijn eentje van de ondergang te redden. Dit keer krijgt hij hulp van zijn collega Louie, die de lange reis niet heeft gemaakt om voor spek en bonen mee te doen.