Van de drie spelstanden wil ik het eerst over
Van de drie spelstanden wil ik het eerst over Missions hebben. De technische demo op de E3 van 2004 vormde hiervoor de basis, nietwaar?
Ja. Onderzeeërs bewegen traag, dus hebben we Missions gemaakt vanuit het verlangen dat spelers ontdekken hoe fijn het voelt om daadwerkelijk een duikboot te besturen. In deze spelstand moet je missies voltooien. Ik hoop dat spelers deze missies steeds opnieuw doen om hun techniek bij te schaven.
Imamura-san, je zei eerder dat jullie er levels aan toe hebben gevoegd. Waar dacht je aan toen je deze spelstand opnieuw maakte?
Het team van Sugiyama-san had een technische demo gemaakt, dus het parkoers was kort. We maakten de parkoersen driemaal zo lang, maar toen de schaal veranderde, veranderde ook het gevoel dat je kreeg als je het spel speelde.
Ja, precies. Dus ik bleef Sugiyama-san vragen of we er niet voor moesten zorgen dat spelers voorwerpen zouden verzamelen, maar hij antwoordde stoïcijns: “Nee!”
Het leek mij prima om het spel een opvallende, kleurrijke setting mee te geven, alsof het een onderwaterversie was van Mario Kart. Echt waar. Maar Sugiyama-san zei: “Nee!”
Dus er was een grote kloof tussen de manier waarop Sugiyama-san, als de maker van de fundering, over het spel dacht, en hoe jij het je voorstelde als een verpakt spel.
Eerst wilde ik dat spelers de duikboten konden besturen alsof ze met een radiografisch bestuurd voertuig speelden, en daar was ik erg specifiek in. Ik was er zeker van dat het niet het type spel was waarin je voorwerpen verzamelt.
Maar wat ik oorspronkelijk in gedachten had, was niet zozeer radiografische besturing, maar juist het navigeren van een echte, grote onderzeeër. Maar aangezien het een verpakt spel zou worden, begonnen we meer een kleine duikboot te maken die goed reageerde. Toen we echter die richting insloegen, werd de besturing steeds makkelijker. En veel mensen begonnen zich af te vragen waarom we de boot niet gewoon konden besturen met de draaiknop. Dan zou het echt net als Mario Kart worden.
We bleven de waarden voor de besturing van de onderzeeër tot het allerlaatste moment aanpassen. Maar als je het langere tijd achter elkaar speelt, begin je te denken: “Als we de waarden hier verhogen, zou de grotere snelheid geweldig voelen.” En: “Kon ik de richtingsknop maar gebruiken…” En dan gaf je bijna aan die verleidingen toe. Maar iedere keer zei Sugiyama-san: “Zoals het nu is, is het prima!”
Ja. Maar toen ik hem het spel liet zien, merkte hij het meteen (lacht)! (Iwata lacht.)