Trouwens, Maekawa, wat is er veranderd aan je werk nu je niet langer regisseur maar producer bent?
Juist. Maar ik weet nog dat Izuno me na het eerste spel adviseerde niet meer het feitelijke werk te doen. (lacht) Maar Kubota, als regisseur heb jij ook direct gewerkt aan sommige elementen van het tweede en derde spel.
Ik liet Kubota zo’n beetje de rest doen. (lacht) Dus in plaats van een regisseur die zich richt op inhoudelijke spelaspecten, was ik betrokken als een producer die bepaalde welke mensen aan welke onderdelen moesten werken, en hoe we dit project moesten voltooien.
Ik weet precies wat je bedoelt! (lacht) Ik was net als jij. Als producer zat ik in de latere fases van de ontwikkeling nog gewoon het programmeerwerk te corrigeren.
Ik bevind mij ook in een positie waarin ik het project vanuit een vogelperspectief volg, maar omdat ik eerder als regisseur werkte, heb ik ook de neiging bij het feitelijke werk betrokken te raken.
De verschillende sterke punten van de teamleden vullen elkaar volgens mij goed aan, waardoor een evenwichtig team ontstaat.
Toch denk ik niet dat jullie van AlphaDream het altijd eens waren met de meningen vanuit Nintendo. Wat deden jullie als er onenigheid ontstond?
Dan probeerden we de betreffende onderdelen zo goed mogelijk te verbeteren. Tenminste, de dingen die voor ons acceptabel waren. De dingen die lastiger lagen bespraken we tijdens vergaderingen.
Het was altijd duidelijk als er iets aan de hand was, want dan zei Kuboto “Dit is vreemd.” Maar toen we toch een keer ruzie kregen, was het ook goed raak! (lacht)
Wanneer mensen die ergens diep bij betrokken zijn meningsverschillen hebben, kan de lucht plotseling betrekken!