Zoals we al eerder bespraken, is Pokémon een communicatiemiddel geworden dat het gebruik van taal overstijgt. Zijn er dingen waar je in het bijzonder aandacht aan besteed, als je een Pokémon-spel maakt?
Ik let erop dat het spel toegankelijk is voor iemand die nooit eerder een deel in de serie heeft gespeeld.
Je kunt proberen om schattige Pokémon te vangen, of alle soorten Pokémon, of om het verhaal te voltooien. Je kunt ook proberen om je favoriete exemplaren zo voor gevechten trainen dat ze tot de wereldtop behoren. Spelers hoeven zich niet allemaal op dezelfde doelen te richten. Het is misschien wel kenmerkend voor Pokémon dat het spel toegankelijk is voor alle soorten spelers, met veel diepgang en ruimte om je eigen doelen na te streven.
Iets wat ik altijd geweldig vond aan Pokémon was hoe de favorieten van spelers zo sterk verschillen. Als er veel personages zijn, gaat de aandacht meestal naar een paar blikvangers, maar bij Pokémon ben ik vaak verrast als mensen hun favorieten noemen.
Inderdaad. We besteden veel aandacht aan de diversiteit van Pokémon. Tijdens het ontwerpen verandert de aantrekkingskracht van een Pokémon ook door de acties en eigenschappen die we hem geven, en door de plaats waar je hem kunt vinden.
Ik begrijp het. Dus het gaat niet alleen om het uiterlijk van de Pokémon, maar ook zijn acties, eigenschappen en omgeving bepalen wat voor Pokémon het is. Daardoor krijgt elke Pokémon zijn eigen aantrekkingskracht.
Ja, dat denk ik wel. In Pokémon Red Version en Pokémon Green Version18, verscheen Pikachu maar heel zelden in Viridian Forest. Ik weet niet of Pikachu wel zo populair was geworden als hij zich veel vaker had laten zien. 18 en : spellen voor het Nintendo Game Boy-systeem die in 1996 in Japan verschenen. De eerste generatie spellen in de Pokémon-serie. werd veranderd in toen deze in het Westen werd uitgebracht.
Als Pikachu gemakkelijk verkrijgbaar was geweest, zouden spelers niet zoveel affectie voor hem hebben.
Precies. Op een gegeven moment werd Tauros vanwege zijn kracht zeer populair op toernooien als de Pokémon Wereldkampioenschappen. Ik vond het geweldig dat hij populair was vanwege zijn kracht.
Mensen bewonderen en respecteren wel vaak sterke dingen. Maar GAME FREAK heeft een enorm aantal manieren om bijzondere Pokémon te maken. Als veel mensen tegelijk aan het spel werken, komen daar Pokémon uit voort die op eigen kracht kunnen blijven voortbestaan.
Voor nieuwe Pokémon heb je nieuwe ideeën nodig, dus verzin je ze niet in je eentje maar met grote aantallen mensen. De jongere medewerkers komen meestal met de wildste ideeën. (lacht)