Hoe is het je gelukt om de moeilijkheidsgraad in balans te houden?
Oké, dus er was geen geheime formule? Je moet gewoon de reacties van de spelers observeren, de speelrapportages lezen en de juiste aanpassingen maken.
De structuur van een roguelike spel draait in feite om het spelen met willekeurige getallen. Maar als je bedenkt hoeveel mensen er zo fanatiek mee bezig zijn, besef je pas hoe leuk dat soort spellen eigenlijk zijn.
Juist doordat dat het spel is gebaseerd op willekeurige nummers, loopt er een dunne scheidslijn tussen hoop en bedrog. De precieze balans tussen die twee is een van de belangrijkste eigenschappen van het spel.
Toen ik Rogue voor het eerst speelde, had ik het idee dat ik anders moest gaan denken. Eerst bleef ik maar doodgaan en moest ik opnieuw beginnen. Ik dacht: “Wat is dit voor een spel?” Maar tegelijkertijd zei ik tegen het spel: “Als dat de manier is waarop we gaan spelen, prima!” Toen ik eenmaal op die manier ging denken, werd ik er vreemd genoeg veel beter in.
Ja. Ik denk eerlijk gezegd dat mensen die van Rogue en Mystery Dungeon houden allemaal dat punt hebben bereikt.
Om dit spel aan de man te brengen is het erg belangrijk om mensen kennis te laten maken met het plezier dat roguelike spellen kunnen bieden. Ik denk zelf dat door jouw respect voor dit speelplezier de serie is ontstaan, Ishihara-san.
Ik vond het echt geweldig als we zelfs maar één persoon kennis konden laten maken met het plezier dat een kerker-RPG je kan bieden. Ik wilde er ook een paar kerkers in hebben die uitdagend genoeg zijn voor spelers van Rogue en Torneko. Ik hoop dat spelers daar naar uitkijken.
Oké, laten we afsluiten door deze nieuwe titel aan te bevelen, zowel aan spelers die Pokémon Mystery Dungeon eerder hebben gespeeld als aan nieuwe spelers. Nagahata-san, laten we met jou beginnen.
Prima. Ik zou de ervaren spelers willen vertellen dat we allerlei soorten nieuwe eigenschappen hebben toegevoegd die alleen mogelijk zijn op een Nintendo 3DS. Ik wil hen uitnodigen om deze geëvolueerde versie van Pokémon Mystery Dungeon te spelen. Tegen nieuwe spelers wil ik alleen maar zeggen: doe zo veel mogelijk rustig aan en veel plezier met het spel! (lacht)